برنامه یاد بعضی نفرات
 
گروه آوازی تهران در حضور علی مرادخانی، همایون شجریان و... در تالار وحدت روی صحنه رفت؛
از دلشدگان تا پدرخوانده، زورو و مالِنا
موسیقی ما -  سرانجام پس از بارها تعویقِ تاریخ و لغو شدن برنامه «گروه آوازی تهران»، سرانجام میلاد عمرانلو وکاپلای 2 را طی دو شب 16 و 17 دی‌ماه به روی صحنه برد.

شب گذشته تالار وحدت مملو از علاقه‌مندانی بود که در اجرای این گروه آوازی شاهد اجرای ملودی‌هایی بودند که حنجره اعضای گروه می‌نواخت و در نقش ساز قدرتمندانه عمل می‌کرد! اعضای این گروه کُر، با صدای خود به جای ساز نقش‌آفرینی می‌کنند و ملودی سازهای مختلف را با کمک حنجره خود با کیفیت بالایی می‌نوازند.

در بخش اول، شنیدن آثار خاطره‌انگیزی چون «خوشه‌چین» (از «روح‌الله خالقی») و «دختر کولی» (از «عباس شاپوری») -که «وحید تاج» به عنوان سولیست خواننده این تصانیف را می‌خواند- قدرت این گروه آوازی را بیشتر نمایان می‌ساخت که چگونه شبیه‌سازی ارکستر را انجام می‌دهند. همچنین در این بخش، تصنیفی از «توفیق قلی‌اُف» اجرا شد که علیرغم زبان ترکی آذری برای تماشاچیان وجدآفرین شد.

پیش از آغاز بخش دوم، نماهنگی از تمرین‌های گروه هنگام ضبط آلبوم «وکاپلای 2» پخش شد و سپس تمامی قطعات این آلبوم به اجرا درآمد. ابتدا گروه آوازی تهران ملودی عشق را نواخت که به استاد «حسین یوسف‌زمانی» (آهنگساز تازه درگذشته) تقدیم شد. سپس آهنگ فیلم‌های «پدرخوانده»، «آمِلی»، «پاپیون»، «ابدیت و یک روز»، «نقاب زورو»، «خوب، بد، زشت»، «مالنا» و «دلشدگان» همراه با پخش تصاویری از فیلم‌ها به اجرا درآمد.

اما از آنجایی که در بین میهمانان، هنرمندان سینما نیز حضور داشتند، در نتیجه در برخی قطعات فضا کمی رو به اجرای نمایشی می‌گرایید و لبخند را به تماشاچیان هدیه می‌کرد؛ به‌طور مثال، در حین اجرای ساندترک فیلم «زورو» یکی از اعضا گروه که همانند شخصیت فناناپذیر فیلم، نقاب و کلاه و شنل پوشیده و تداعی‌گر زورو بود، در انتهای اجرای قطعه رو به تماشاچیان حرف Z معروف زورو را در هوا نقش بست و مورد تشویق تماشاچیان قرار گرفت.

اجرای درخشان موسیقی فیلم «پدرخوانده» به همراه اجرای جذابی از «گنجشگک اشی‌مشی» (ساخته اسفندیار منفردزاده) اوج هنرنمایی این گروه بود. هماهنگی صداها و نقش‌آفرینی هر کدام از حنجره‌ها در شکل‌گیری ملودی، رعایت ظرائف آهنگساز در ترکیب و ترتیب آواهای اجرایی حنجره در کنار افکت‌ها و سرانجام فرود متناسب و اِندینگ گیرای این قطعه، نشان از تنظیم هنرمندانه «میلاد عمرانلو» و گروهش داشت که با استقبال بینندگان نیز همراه بود. گروه کُری که او فراهم آورده تا امروز توانسته به خوبی جای خود را میان مخاطبان متفاوت باز کند.

در اجرای دیشب، «همایون شجریان»، «جعفر پناهی» و «علی مرادخانی» (معاونت امور هنری وزارت ارشاد) حضور داشتند و در شب اول نیز «علیرضا قربانی» و «کامبیز روشن‌روان» به تماشای کنسرت نشستند.

«گروه آوازی تهران» اجرا به سبک آکاپلا را به تبعیت از گروه‌های اروپایی در سال 84 آغاز کرده که فصل نوینی در موسیقی ایران محسوب می‌شود. در گروه‌های آکاپلا، هر خواننده در نقش یک ساز در ارکستر عمل می‌کند و ماحصل آن ارکستری است که توانایی اجرای کلیه قطعات در سبک‌های مختلف به همراه ایجاد افکت‌های صوتی را دارد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 دی 1392 - 16:10

دیدگاه‌ها

man
چهارشنبه 18 دی 1392 - 20:36

حالا کدوم بخشای مالنا رو پخش کردن؟

چهارشنبه 18 دی 1392 - 21:01

خیلی جالب بود . واقعا کار خیلی سختیه . ان شاءا.. موفق باشن.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از دلشدگان تا پدرخوانده، زورو و مالِنا | موسیقی ما