برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور هنرمندان و اهالی موسیقی
مراسم رونمایی کوارتت‌های هرمز فرهت برگزار شد
موسیقی ما - مراسم رونمایی کوارتت‌های هرمز فرهت روز گذشته با همکاری مؤسسهٔ راوی در مکتب تهران و با حضور هنرمندان بزرگ برگزار شد. این در حالی است که «شاهین فرهت» خبر از انتشار کوارتت‌های چهار، پنج و شش داد و آرزو کرد که «هرمز فرهت» را در ایران ببینیم.

در این مراسم «هوشنگ کامکار» به این مساله اشاره کرد که عصر طلایی موسیقی دانشکد‌هٔ هنرهای زیبا در دوران حضور دکتر هرمز فرهت بود، دورانی که در آن بزرگانی چون توماس کریستین داوید، احمد پژمان، پری برکشلی، علیرضا مشایخی، دکتر مسعودیه، دکتر صفوت، شاهین فرهت و... در دانشکده تدریس می‌کردند و هنرمندان بزرگی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدند. او همچنین به تسلط علمی آقای فرهت در موسیقی غرب و شرق اشاره کرد و حمایت‌هایی که او از جریان‌های موسیقی داشت: ‌» کوارتت‌های هرمز فرهت، ترکیبی از موسیقی مدرن است و هم‌زمان تکنیک‌های آتنال و تنال در این آثار به‌کار رفته است و در خیلی بخش‌ها اشاراتی به موسیقی مشرق‌ زمین دارد.»

در ادامهٔ این مراسم «وارطان ساهاکیان» نیز هرمز فرهت را استاد بسیار بزرگ و مدیر گروه فوق‌العاده‌ای خطاب و به این مساله اشاره کرد که ایشان با ترجمهٔ کتاب کنترپوان کِنت کِنان گام بزرگی در آموزش موسیقی برداشتند. همچنین «شاهین فرهت» به خاطراتی از دوران کودکی اشاره کرد و گفت هرمز استاد من در کنترپوان بود و خوشحالم که این کوارتت‌ها منتشر شد، به‌خصوص که پیش از این کاری از هرمز فرهت منتشر نشده بود و از رضا مهدوی و امیرمهیار تفرشی‌پور برای همکاری در انتشار این کوارتت‌ها تشکر کرد.

در ادامه امیرمهیار تفرشی‌پور گفت: ‌ «من افتخار آشنایی با پروفسور هرمز فرهت را در سال ۲۰۰۶ در یک فستیوال موسیقی در لندن داشتم و همچنین افتخار ضبط کوارتت شمارهٔ یک را در سن‌پترزبورگ و در تاریخی‌ترین و معروف‌ترین استودیوی دنیا به‌نام استودیوی ملودیا (که از سال ۱۹۵۹ افتتاح شده است) و بعد از کوارتت‌های پرویز محمود که نتی از آن‌ها در دست نیست، می‌توان گفت این اولین کوارتت تاریخ موسیقی ایران است که در سال ۱۹۵۲ نوشته شده است. تفرشی‌پور افزود ضبط این کوارتت ۳ ساعت طول کشید و نوازندگان این اثر را بسیار دوست داشتند.»

 «رضا مهدوی» هم به این مساله اشاره کرد که کاش دولت‌مردان ما قدر موسیقی بی‌کلام را درک کنند: «به نظر من در پاره‌ای از موارد زهر موسیقی کلام است و کلام حق آهنگساز و نوازنده را ضایع می‌کند. البته کوارتت زهی اروند چیزی کمتر از استراسبورگ ندارند و تلاششان به سرپرستی آیدین احمدی‌نژاد بسیار مهم و جدی است. موسیقی امروز ما درجا می‌زند و بخشی از این به گردن متولیان موسیقی است؛ ارکس‌تر سمفونیک با بودجهٔ میلیاردی آمده است و اگر اثری از آهنگسازان ایرانی اجرا نکند جامعیتی در دنیا پیدا نخواهد کرد.»

او در ادامه به شرایط سخت انتشار موسیقی و عدم حمایت دولتی از بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد: «با وجود شرایط سخت، هر روز راهروهای دفتر موسیقی که به خاطر بی‌مدیریتی دو سال اخیر که لطمهٔ بزرگی به سابقهٔ خوب موسیقی کشور زد شلوغ‌تر می‌شود و بخش خصوصی با سرسختی تلاش خود را ادامه می‌دهد. موسیقی، فرهنگ کشور را اصلاح می‌کند و من ‌‌نهایت کوششم را کردم که این اثر با کیفیت بین‌المللی منتشر شود و بازگو کنندهٔ زحمات دوستان باشد ولی متاسفانه متولیان امر که باید در جهت توسعهٔ ملی و پیشرفت ملی امروز جایگاهی برای امثال هرمز فرهت ایجاد کنند کاری نمی‌کنند. دولت باید از آهنگسازان ارزشمند ایران حمایت کند و شرایط تهیه و تولید آثار ارزشمند را فراهم کند و متوجه باشند موسیقی هیچ زمان برای این کشور خطرناک نبوده است و طی صد سال اخیر هیچ کنسرتی به چالش و آشوب کشیده نشده است و یک نفر خون از دماغش نریخت اما هر روز کنسرت‌ها لغو می‌شوند و به استادان بی‌احترامی می‌شود.»

 مهدوی با طرح این پرسش که «جایگاه حاکمیت وزارت ارشاد کجاست؟» اشاره کرد چرا باید وزارت ارشاد خود را در مقامی بگذارد که موسیقی امثال استاد چکناواریان را مجوز بدهد و یا حافظ و سعدی و مولوی و گنجوی را ممیزی کند. مهدوی اشاره کرد امروز رسانهٔ ملی اشعاری پخش می‌کند که من قبل از انقلاب نشنیده بودم. مهدوی افزود شاید عمدی در کار است که ناشران اعلام ورشکستگی کنند و هزینهٔ هزار عدد سی که ناشر تولید می‌کند برابر تنخواه یک روز برخی مدیران وزارتخانه‌ها است. مهدوی اعلام آمادگی کرد که آثار موسیقی بی‌کلام را در مؤسسهٔ راوی حمایت و منتشر کند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 شهریور 1394 - 11:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مراسم رونمایی کوارتت‌های هرمز فرهت برگزار شد | موسیقی ما