برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی به قطعات معروف موسیقی استفاده شده در صدا و سیمای ایران
کیتارو، ونجلیس و یانی، کارمندانِ غیررسمی رسانه ملی!
موسیقی ما - آنها صبح تا شب در صدا و سیمای ایران می‌نوازند؛ اما خودشان خبر ندارند! حتماً می‌دانید، بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما با آثاری از آهنگسازان مهم ایران و جهان پیوند خورده است؛ اما شاید ندانید که این آثار مشهور متعلق به کدام آهنگسازان است و شاید هم بد نباشد بدانید که «کیتارو»، «ونجلیس» و «یانی» سهم قابل توجهی را در موسیقی‌ برنامه‌های رادیو تلویزیون به خود اختصاص داده‌اند.
 
در این گزارش به برخی آثار مطرح اشاره می‌کنیم که شما از طریق رسانه ملی مواجهه زیادی با آنها دارید؛ اما خالقان این آثار هیچ‌گاه معرفی نمی‌شوند:
 
  • حیات وحش در «جاده ابریشم»
«کیتارو» یک کشاورز-زاده است که بسیاری از آثار او با طبیعت عجین‌ شده‌اند. آثار کیتارو به دشت و دریا و جنگل وابسته و ملهم از همین المان‌های طبیعی هستند. شاید برای همین است که موسیقی او در برنامه‌های تلویزیونی روی برنامه‌های حیات‌وحش و تصاویری از طبیعت قرار می‌گیرند. اما در این میان، «جاده ابریشم» بیش از همه آثار او مورد توجه صدا و سیما است. کیتارو «جاده ابریشم» را برای یک سریال تلویزیونی ساخت که انتشار یک آلبوم پس از همین سریال، موج محبوبیت را برایش به ارمغان آورد. او با ساخت همین موسیقی، برنده جوایز «گرمی» و «گلدن گلوب» می‌‌شود. موسیقی این اثر دارای ریتمی آرام و روح‌نواز است.
 

  
 
  • ونجلیس، سیاست و اقتصاد
اگر اهل تماشای برنامه‌های سیاسی و اقتصادی تلویزیون باشید، حتماً اثر یکی از بهترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک یعنی «ونجلیس» را شنیده‌اید. یکی از آثار او که بیش از سایر قطعاتش مورد استفاده صدا و سیمای ایران قرار می‌گیرد، «دیال اوت» است که از آثار مطرح او محسوب می‌شود. موسیقی ونجلیس تأکید زیادی بر سینتی سایزر دارد و خیلی‌ها موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند.
 

  
 
  • پیام بازرگانی!
شاید آن زمان که «دبورا هنسن» برای قطعه معروف «کاوت این دِ اکت» هارپ می‌نواخت، فکرش را هم نمی‌کرد که اثرش برای پخش پیام‌های بازرگانی ایران مورد استفاده قرار گیرد. این اثر یک قطعه بی‌کلام است و هنسن در سال 1990 آن را اجرا کرده است. بخش کوتاهی از قسمت ابتدایی این قطعه شروع‌‌کننده پیام‌های بازرگانی محسوب می‌شود.

  
 
  • شکوه «کارمینا بورانا»
«کارمینا بورانا» شاهکار «کارل اُرف» است و یکی از زیباترین آثار موسیقی کلاسیک آوازی جهان به شمار می‌رود. او این اثر را در سال 1935 میلادی و بر اساس 24 شعر قرون وسطایی ساخته است. «کارمینا بورانا» یک قطعه باشکوه است و برای همین صدا وسیما عظمت حضور مردم را در راهپیمایی‌های ملی با این قطعه نشان می‌دهد. این اثر از 5 بخش بزرگ که هر کدام دارای موومان‌های مستقل هستند، تشکیل شده است.
 

  
 
  • «نی‌نوا» یا «نینوا»؟
وقتی حسین علیزاده قطعه‌ای در دستگاه نوا و برای ساز نی و ارکستر نوشت، اثرش را «نی‌نوا» نام‌گذاری کرد. از این قطعه‌ برداشت‌های مختلفی شده و صدا و سیما هم از این قطعه در ایام سوگواری مذهبی به ویژه ایام محرم و صفر استفاده می‌کند. شاید یکی از دلایلش هم عنوان این قطعه است که با دشت «نینوا» قرابت دارد؛ اما حسین علیزاده صرفاً این قطعه را نوعی خاطره‌نویسی موسیقایی از سال‌های دهه 60 عنوان می‌کند و آن را یک قطعه مذهبی نمی‌داند؛ هرچند که منکر این نیست که در ساخت آن از آیین‌های مذهبی الهام گرفته است. هسته اصلی ‌«نی‌نوا» به سال 1356 برمی‌گردد و از آثار بسیار مهم علیزاده محسوب می‌‌شود.
 

  
 
  • حسن کسایی و «سلام» صبح‌گاهی
آنها که سحرخیزند و صبح‌ها تلویزیون تماشا می‌کنند، حتماً قطعه‌ای شاد و فرح‌بخش را شنیده‌اند که با نوای «نی» همراه شده است. این قطعه «سلام» نام دارد و یکی از آثار مهم زنده‌یاد حسن کسایی است. کسایی قطعه سلام را در سال 1328 و در سن 21 سالگی ساخته بود. او ریتم و مضمون این اثر را از نحوه سلام کردن فردی در بازار الهام گرفت. قطعه ابتدا به نام «پل خواجو» نام‌گذاری شد اما بعدها به «سلام» تغییر نام داد.
 

  
 
  • «دیدنی‌ها»، جلال مقامی و...
در سال ‌های دهه 60 برنامه‌ای با عنوان «دیدنی‌ها» با اجرای جلال مقامی از تلویزیون پخش می‌شد که موسیقی خاطره‌انگیزی هم همراه خود داشت. هرچند که این موسیقی هنوز هم در برنامه‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بارها و بارها آن را شنیده‌اید. آهنگساز فرانسوی این اثر «جول فاجرمن

  
 
  • هر لحظه با یانی
شاید هیچ آهنگسازی به اندازه یانی آثارش به مناسبت‌های مختلف از تلویزیون و رادیوی ایران پخش نشده باشد. موسیقی یانی تلفیقی از سبک‌های جَز، موسیقی دوره کلاسیک، سافت‌راک و موسیقی جهان است. بسیاری از آثار او مورد توجه صدا و سیما قرار دارد؛ اما از میان همه آثارش «Attention» برای ما گوش‌آشناتر است. این قطعه به بهانه مختلف روی تصویرهای متنوعی قرار می‌گیرد و یا از رادیو پخش می‌شود.
 

  
 
  • نمونه‌های دیگر
حتماً شما هم نمونه‌های متعدد دیگری از قطعات موسیقی معروف که در برنامه‌ها و میان‌برنامه‌های تلویزیون و رادیو از آنها استفاده می‌شود، سراغ دارید. تعداد زیادی از متولدین دهه‌های 50 و 60 هم ممکن است برای اولین بار قطعاتی چون «زمان»، «پول» (اثر پینک فلوید) و... را در برنامه‌های «تقویم تاریخ»، «گزارش اقتصادی» و... شنیده باشند. «اکسیژن» (اثر ژان میشل ژار) هم پای ثابت بسیاری از این وله‌ها و برنامه‌ها بوده است.
 
قطعاً شما هم تجربیاتی از شنیدن قطعات آهنگسازان مطرح از طریق صدا و سیما دارید که ممکن است در این گزارش از قلم افتاده باشند. در تکمیل این گزارش شریک شوید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1395 - 02:56

دیدگاه‌ها

شنبه 19 تیر 1395 - 13:19

جالب بود. من خیلی دنبال آهنگ کاملشون بودم اما اسمشون رو نمی‌دونستم.

شنبه 19 تیر 1395 - 13:19

من خودم صد بار دیدم که آهنگ های خام شادمهر رو گذاشتن پس چرا اونارو نميگيد؟
مثل طرفدار،گل ياس،تقدير،و حتی رویای ما و.....

شنبه 19 تیر 1395 - 13:34

کارهای بی کلام شادمهر عقیلی (خصوصا آلبوم بهار من) یکی از رکورد داران تو این ضیمینه هست. صدا و سیما حتی هنوز هم گاهی از تراک های این آلبوم بی کلام استفاده میکنه

شنبه 19 تیر 1395 - 14:22

جاي تاسف است
تاسف بر انگيزتر اينكه حتي مردم هم هيچ اعتراض و درخواستي بروز نميدن
اينهمه جوان تحصيل كرده موسيقي و آهنگسازان كار درست داريم كه گمنام هستن
به دليل حمايت نشدن يا دارن خاك ميخورن يا به كارهاي غير مربوطه مشغولن
اين جنايت بزرگ در حق هنرمندان را كي پاسخگو ميخواد باشه!؟؟
اونوقت صدا وسيماي مملكت از موزيكهاي آنور مرز و بوم هزار رانت خوار بي هنر استفاده ميكند
ظلم تمامي ندارد..

پنجشنبه 3 مرداد 1398 - 10:42
محسن

ببخشید منظور شما از بی هنر یانی و ونجلیس و... هست؟
ناراحت نشید اینو میگم ولی این جوونایی رو که میگید مطمئن باشید به گرد پای یانی و امثال اون نمیرسن و هیچ وقت نمیتونن
کارایی در حد و اندازه آنها بسازند.
شما به جای الکی حرص خوردن برید چند تا از کارای یانی رو گوش بدید اون وقت میفهمید یانی کجاست و اون کسایی که شما میشناسید کجا!!
من این حرفهارو به خاطر تعصب بیش از حد نمیگم میگم تا بدونید چه موسیقیدان های بزرگی رو دارین بی هنر معرفی میکنین.
ببخشید اگر حرفم را خیلی تند بیان کردم فقط میخواستم جایگاه موسیقیمان در جهان را بگم...

5.112.131.228
شنبه 19 تیر 1395 - 14:36

متاسفانه تلویزیون اصلا تولیدی در زمینه‌ی موسیقی نداره و فقط به کپی‌کاری می‌پردازه. اما نکته بد ماجرا اونجاست که هیچ اسمی از آهنگسازان اون‌ها نمیاره و به نفع خودش استفاده می‌کنه

شنبه 19 تیر 1395 - 15:29

میشه نظر سنجی شبکه نسیم رو در مورد تیتراژهای ماه رمضان بگید تا نتیجشو بدونیم.

شنبه 19 تیر 1395 - 15:39

استاد شجریان چند سال پیش فرمودند که موسیقی برای صدا و سیما حکم پوشال لای ظروف را دارد.

شنبه 19 تیر 1395 - 15:43

حتی موسیقی سریال Game of thrones هم از تلویزیون پخش شده ...

شنبه 19 تیر 1395 - 16:09

قبل از کنسرت کیتارو توی ایران من خیلی کاراشو نشنیده بودم . توی کنسرت که کاراشو اجرا میکرد ، هی فک میکردم الان یا راهپیمایی نشون میدن یا اخبار یا اذان میخوان بگن . بعد فهمیدیم اینایی که قبل اذانو ، روی راهپیمایی و اخبار و صدتا مناسبت دیگه میذارن کارای این بنده خداس . خودش خبر نداره :)))))

شنبه 19 تیر 1395 - 16:09

این بندگان خدا روحشون هم خبر نداره. حتی اجازه پخش هم ازشون گرفته نشده چه برسه به پرداخت پول! رسانه ملی و اسلامی!!!!

شنبه 19 تیر 1395 - 16:09

برنامه سمت خدا هم لطف عجیبی به اقای یانی داره و قطعه نوستالژیا این هنرمند.... جالبه که از حق الناس هم صحبت میشه تو این برنامه....

شنبه 19 تیر 1395 - 17:07

الان اینارو به صدا و سیما بگید، میگن که باید باعث افتخار اونا باشه که آهنگاشون از صدا و سیما پخش میشه.

شنبه 19 تیر 1395 - 17:14

امین حبیبی آهنگ انگار نه انگار اونم در کمال پر رویی هزاران بار پخش شد !!!!
محسن یگانه کل آلبوم حباب تقریبا !
حمید عسکری آهنگ خیلی دوست دارم ( جالب اینجاست اگه حمید عسکری تو آلبوم خوشبختی این قطعه رو با ورژن بی کلام نیز قرار نمی داد صدا و سیما کار سخت تری توی پیدا کردن قسمت های بی کلامش داشت !)
سیروان خسروی دوست دارم زندگیرو
زانیار خسروی گریم گرفت
واقعا وضع خرابه !

شنبه 19 تیر 1395 - 17:23

من آهنگای وانجلیس و یانی رو خیلی دوس دارم البته وانجلیس یه چیزه دیگه ست خلاقیتش حد حدودی نداره.
خدا رو شکر صدا و سیما هم از تولیدات این عزیزان بی بهره نمونده ولی کاش بیشتر به آهنگسازان داخلی هم توجه می کرد. من کاری با آهنگسازان مطرح خارجی دنیا ندارم و باید صدا و سیما به آثار اونا هم توجه داشته باشه ولی وقتی می بینم به جای اسنفاده از موسیقی ایرانی از موسیقی ترکی توو صدا و سیما استفاده میشه خیلی نااحت میشم. همین صدا و سیمایی که هر از گاهی با پخش مستنداتی در مورد رسانه ها و سریال های ترکیه بهش انتقاد وارد میکنه و مردم رو به تماشای سریال و برنامه های داخلی دعوت میکنه. چرا باید از موسیقی اونا استفاده کنه؟؟ چرا اقدامی واسه جذب آهنگسازان خوب برای صدا و سیما نمیکنه؟؟ چرا 90 در صد موسیقی هایی که توو صدا و سیما استفاده میشه خارجی اند ؟؟ حتی یه تعداد موسیقی هایی هستند که توو برنامه ها و سریال های ازشون استفاده میشه کپی از آهنگ های خارجی و بیشتر ترکی هسنتد چرا صدا و سیما عکس العملی نشون نمیده؟؟.

شنبه 19 تیر 1395 - 19:05

آهنگهای اسکوتر هم زیاد میزارن مثلا Rhapsody In E

شنبه 19 تیر 1395 - 19:15

قطعات after the call و dolls in the shadow از گروه tangerine dreams

...
شنبه 19 تیر 1395 - 19:19

حالم از این صدای پیام بازرگانی بهم می خوره. شاید این کار به تنهایی فوق العاده باشه اما صدا و سیما گند زده به این آهنگ. وقتی شروع میشه یه شک بدی به بیننده میده.

شنبه 19 تیر 1395 - 23:00

اقا اتمار لیبرت یادتون رفت بگین مخصوصا رادیو بسی بسیار پخشش میکنه از البوم تسلیم عشق

یکشنبه 20 تیر 1395 - 01:01

تا وقتی که قانون کپی رایت نباشه،همین آش و همین کاسه،هر کس دلش بخواد آثار آهنگساز ها رو بی اجازه استفاده میکنه

یکشنبه 20 تیر 1395 - 02:38

تازه اینا خوبه ... دیدم موقع انتخابات برای تبلیغ ساعت و روز مناظره بین طرفین از آهنگ تیتراژ سریال "بازی تاج و تخت" اثری از رامین جوادی استفاده کردند!

یکشنبه 20 تیر 1395 - 10:57

آهنگهای بیژن مرتضوی هم زیاد پخش میکنه به خصوص قطعه بوسه زمستانی و قطعه آتش روی یخ

یکشنبه 20 تیر 1395 - 17:29

موسیقی بیکلام فاخر ترین نوع موسیقیه یه آرشیو خیلی خوب از موسیقی بیکلام در سبکهای مختلف مانند:نیو ایج/کلاسیک/ترنس/هاوس/برو داب استپ(سبک دی جی اسکریلکس)/آمبینت و.... دارم.اونقدر آهنگ بیکلام گوش کردم که هر چی بشنوم اسم آهنگ و هنرمندشو میگم چند تا آهنگ که صدا سیما میذاره:
شبکه سلامت خیلی آهنگای chris sphirees رو میذاره مثل enchantment و pura vida حتما گوش کنین
شبکه نسیم آهنگای lindsey stirling رو خیلی خیلی پخش میکنه مثل:beyond the veil و the daysi violin
شبکه سه بخاطر ورزش آهنگای آرمین ون بورن و ژان میشل ژار و .... رو میذاره
دیگه آهنگ بیکلام از صدا سیما:the sidny kids
the last of mohicans(the kiss)-threvor jones and randy edelman hatman gosh konin
آهنگای secret garden رو چرا نگفتین:song from a secret garden/noucturne/adaig
آهنگ فتح بهشت ونجلیس هم که 22 بهمن خیلی میذارن واقعا حماسیه
game of throne-ramindjawadi
آهنگای آرمیک و دیجی dado هم هست استاری نایت و بارسلونا نایت اتمار لیبرت هم که خیلی معروفه
آهنگهای موتسارت و بتهون هم هست fur elise
خیلی زیاده حال تایپ کردنشو ندارم!!!!

چهارشنبه 23 تیر 1395 - 02:28

آثار ژان میشل ژار و رابرت مایلز هم حضور قابل توجهی در تلویزیون و رادیو داشته اند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کیتارو، ونجلیس و یانی، کارمندانِ غیررسمی رسانه ملی! | موسیقی ما