برنامه یاد بعضی نفرات
 
جلسه‌ی هم‌اندیشی ناشران کتاب‌های صوتی با حضور محمد اله‌یاری برگزار شد
صدور مجوز برای کتاب‌های صوتی هنوز بلاتکلیف است
موسیقی ما- جلسه‌ی هم اندیشی ناشران کتاب‌های صوتی با حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و جمعی از ناشران این حوزه برگزار شد. 

در ابتدای جلسه محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) گفت: «فلسفه تشکیل جلسه استماع نظر ناشران ارجمند درباره فرآیندی است که در دفتر موسیقی برای صدور مجوز کتاب‌های صوتی طی می‌شود و آگاهی از مشکلات ناشران ذی‌ربط در تولید کتاب‌های صوتی است. ضمن اینکه در حال حاضر نظام ارزش‌گذاری نداشته و نمی‌دانیم کتاب‌های صوتی که تولید می‌شود، چقدر مورد پسند مردم قرار می‌گیرد و یا حتی مردم بیشتر کدام گونه‌ی کتاب‌های صوتی را می‌پسندند. این کتاب‌ها نیز در یک فرایند رقابتی مانند جشنواره، در کنار یکدیگر سنجیده نمی‌شوند تا از نظر مردم و کارشناسان، بهترین‌ها گزینش شوند، البته می‌شود تمهیداتی اندیشیده شود که در جشنواره موسیقی فجر یک بخشی را به عرضه کتاب‌های صوتی اختصاص داده و یا جشنواره‌ای خاص برای رقابت کتاب‌های صوتی پیش بینی کرد.»
 
فاطمه محمدی (مدیر مجموعه نوین کتاب گویا) در این نشست گفت: «یکی از مسائل مهمی که در انتشار کتاب‌های صوتی وجود دارد، مسئله صدور مجوز است، این موضوع خیلی جدی است و اساسی باید پیگیری شود. با اینکه بیش از ۱۴ سال است که مشغول به فعالیت هستم، اما هنوز این موضوع بلاتکلیف باقی مانده چون متولیان دیدگاه‌های متفاوتی دارند و معتقدند زمانی که کتابی مجوز نشر کاغذی از معاونت فرهنگی ارشاد دریافت می‌کند، مجاز هست که به صورت صوتی و سایر اشکال منتشر شود و نیازی به اخذ مجوز جدید نیست. مشکل مجوز کتاب‌های صوتی، مشکل جدیدی نیست و از خیلی سال‌های قبل این مشکل وجود داشته است. ما در سال‌های پیشین این مسئله را در دفتر موسیقی و همچنین معاونت هنری وزارت فرهنگ پیگیری کردیم اما صادقانه می‌گویم که هیچ اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفت. تولید نسخه صوتی، بسیار پرهزینه است و زمانی که یک کتاب صوتی تولید می‌شود، هزینه‌های سنگینی در پی دارد اما زمانی که برای صدور مجوز اقدام می‌کنیم، به مشکل برمی‌خوریم.»
 
او افزود: «پیشنهاد من این است که ما در طول سال جشنواره‌های بسیاری را در حوزه موسیقی برگزار می‌کنیم و یک جشنواره‌ای مختص کتاب‌های صوتی نیز برگزار کنیم تا انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان برای انتشار آثار بهتر باشد.
 
در ادامه جلسه دیگر ناشران به مشکلات دیگری این حوزه از جمله نیاز به دستورالعمل، قانون کپی رایت، طولانی بودن پروسه اخذ مجوز وعدم سودآوری، عدم نگاه ویژه وزارت ارشاد به این حوزه، معرفی تولیدات این بخش در جشنواره‌ای مستقل یا در جشنواره موسیقی فجر، عدم نظارت بر محتواهای منتشر شده فاقد مجوز در فضای مجازی، پیگیری وزارت ارشاد برای رعایت کپی رایت توسط شبکه رادیویی ایران صدا و… اشاره کردند.»
 
در پایان این جلسه وعده کوتاه کردن فرایند صدور مجوز کتاب‌های صوتی با کمک معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مکاتبه با سازمان صداوسیما در خصوص عملکرد شبکه رادیویی ایران صدا و هماهنگی با سازمان سینمایی برای پخش آنونس و ترغیب مردم توسط دفتر موسیقی داده شد. جامه‌دران، نوین کتاب گویا، بانگ جوان، کوک، کلک آزادگان، پندار تابان، نیک و… دیگر حاضران در این جلسه بودند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تیر 1400 - 11:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صدور مجوز برای کتاب‌های صوتی هنوز بلاتکلیف است | موسیقی ما