برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین برنامه مسابقه «هزارصدا» در ژانر موسیقی ایرانی برگزار شد؛
اولین مسابقه ساز و آواز موسیقی ایرانی
موسیقی ما - اولین برنامه «هزارصدا» در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پنج شنبه (29 خرداد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این برنامه هفت خواننده جوان فرصت داشتند که در کمتر از ده دقیقه برنامه‌شان را مقابل سه کارشناس برنامه و تماشاگران اجرا کنند و کارشان مورد ارزیابی قرار گیرد. در این برنامه که اولین برنامه رسمی مسابقه ساز و آواز در تاریخ موسیقی دستگاهی ایران بود، علی جهاندار به عنوان کارشناس آواز، محمدعلی بهمنی به عنوان کارشناس شعر و تصنیف و کیوان ساکت به عنوان کارشناس موسیقی و جواب آواز حضور داشتند.

برنامه با حضور آرش نصیری - مدیر و مجری برنامه - و اجرای بخشی از غزل زیبای حسین منزوی که در واقع شعار برنامه هزار صدا است آغاز شد: «تو از تمام دهان‌های شهر می‌خوانی/ صدا یکی‌ست اگر حنجره هزار و یکی ست».

پس از پخش تیتراژ برنامه و دعوت کارشناسان روی سن، مجری از اولین گروه دعوت کرد که روی صحنه حاضر شوند . این گروه به خوانندگی ارشیا پروین‌نژاد و نوازندگی حسن فرامرزی و وحید جعفری بودند که پس از اجرایشان، استادان جهاندار، بهمنی و ساکت به ترتیب درباره اجرای این گروه صحبت کردند.

پس از آن به ترتیب سعید سلطانی، محمود صالحی، علیرضا جعفرزاده، یاسین خزایی، سلیمان رضایی و وحید عبداللهی به همراه گروه‌های خود برنامه‌هایشان را اجرا کردند و کارشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

همانطوری که نصیری در ابتدای برنامه اعلام کرده بود، کیوان ساکت به علت مشکلی که پیش آمده در نیمه دوم برنامه خداحافظی کرد و به این ترتیب بنابر درخواست آرش نصیری و شهرام صارمی - مسئول موسیقی فرهنگسرای ارسباران - مهران مهرنیا در ادامه برنامه کارشناسی بخش موسیقی را ادامه داد.

این برنامه دو بخش جنبی هم داشت که اجرای مهدی شهسوار و راستین شفیعی به عنوان گروه مهمان و دیگری پخش فیلمی از اجرای زیبایی از استاد جلیل شهناز و استاد امیرناصر افتتاح، به مناسبت اول و چهاردههم خرداد، تولد این استادان به نام موسیقی ایرانی بود.

قبل از انتهای برنامه و اعلام نفر برگزیده توسط هیات کارشناسان، مجری در این باره که خوانندگان جوان به جای پرداختن به شعر قدما باید به مسائل روز جامعه و شعرهای اجتماعی تر بپردازند سخن گفت و برای مثال، نمونه ای از اشعار قمرالملوک وزیری و شعرای اجتماعی دیگر را ذکر کرد. نصیری همچنین گفت: موزیسین های جوان ما فکر می کنند برای انتخاب اشعار حتما باید از شعرهای قدما استفاده کنند در حالی که مثلا یکی از بهترین آثار مشترک استاد فرامرز پایور و استاد عبدالوهاب شهیدی شعری «اون نگاه مست تو  جام شرابه/ زندگی بی چشم تو رنج و عذابه هست».

سپس حسین علیشاپور روی صحنه دعوت شد تا به عنوان خواننده مهمان حسن ختام برنامه را اجرا کند. علیشاپور با همراهی تار محمد آدینه، قطعه‌ای آوازی با شعر «من زنده بودم اما انگار مرده بودم / از بس که روزها را با شب شمرده بودم» (استاد محمد علی بهمنی) را به زیبایی اجرا کرد که مورد تحسین علی جهاندار، مهران مهرنیا و سایر حضار قرار گرفت.

در پایان برنامه داوران محمود صالحی را به عنوان نفر اول، سلیمان رضایی را به عنوان نفر دوم و علیرضا جعفرزاده را به عنوان نفر سوم اعلام کردند.

فاضل جمشیدی، رضا مهدوی، حمید اسفندیاری، شاملو شاملوکیا، رحمت شاکری، غلامرضا طریقی، ابراهیم اسماعیلی، یلدا یزدانی، اشکان کمانگری و تنی چند از شاعران و موسیقیدانان از حاضران در اولین برنامه هزارصدای موسیقی سنتی ایرانی بودند.

بیرون از سالن برنامه آرش نصیری به خبرنگار موسیقی ما گفت: در برنامه‌های آینده حتما روال برنامه را کامل‌تر خواهد کرد و یکی از اصلی‌ترین تغییرات این است که اساس دعوت برای شرکت در برنامه گروه است، نه صرفا نام خواننده.

نصیری افزود: ما دو فرم طراحی کرده و به دست کارشناسان دادیم که در اولی بخش‌های مختلف آواز(لحن، بیان، تحریر، ریتم و خلاقیت در ضمن استفاده از ردیف)، موسیقی(تلفیق، ریتم، کوک و خلاقیت) و شعر(حسن انتخاب، تلفیق با موسیقی و درست خواندن) بود و به همه اینها «آداب صحنه» را هم افزوده بودیم.

همچنین برای نوازندگی هم سونوریته، مقدمه، جواب آواز، ریتم و خلاقیت را در نظر گرفته بودیم که همه اینها در برنامه‌های آتی هم در نظر گرفته خواهد شد اما از این پس مسئول هماهنگی گروه‌ها سرپرست گروه خواهد بود. هدف ما این است که موزیسین های جوان کار گروهی، مسئولیت پذیری  و حرفه ای بودن را هم بیاموزند.

نصیری همچنین گفت که در مورد زمانی که به هر گروه تعلق می‌گیرد هم تغییراتی ایجاد خواهد شد.

نصیری همچنین یک بار دیگر از موزیسین مطرح، مهران مهرنیا تشکر کرد و گفت: وقتی جناب کیوان ساکت اعلام کرد برایش مشکلی پیش آمده و باید ساعت هفت فرودگاه باشد تا برای دیدار از پدر بیمارش به مشهد برود امکان تغییر در کادر کارشناسی نبود و بعد که این اتفاق پیش آمد مهران مهرنیای عزیز با بزرگواری پدیرفت و همین جا از ایشان تشکر می کنم.

بنابر اعلام آرش نصیری، مدیر و مجری هزار صدا، این برنامه در دو ژانر موسیقی دستگاهی ایران و موسیقی پاپ ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه آن نیز به زودی و با تبلیغات مناسب تر اعلام می‌شود.

عکس‌های سپیده دژکام از این برنامه را اینجا ببنید.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1393 - 17:24

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 30 خرداد 1393 - 19:22

بسیار اقدام زیبا و درخور تحسینی بود.امیدوارم که فیلم این برنامه نیز در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

جمعه 30 خرداد 1393 - 22:58

حرکت خوبی هست امیدوارم به یک جریان هدفدار و در نهایت به یک سیاست ملی از طرف سردمداران سیاسی و فرهنگی کشور تبدیل بشه

شنبه 31 خرداد 1393 - 10:50

با سلام
آیا این برنامه ها شبکه ای پخش می شه؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اولین مسابقه ساز و آواز موسیقی ایرانی | موسیقی ما