برنامه یاد بعضی نفرات
 
سخاوتمندانه ولی کم‌رمق
بررسی قطعه به قطعه آلبوم «دیگه مشکی نمی‌پوشم!» با صدای رضا صادقی؛
سخاوتمندانه ولی کم‌رمق
موسیقی ما - بهرنگ قدرتی: رضا صادقی را همه می‌شناسیم. با شنیدن اولین نت‌های آهنگ‌هایش حالا دیگر همه می‌توانیم بفهمیم که قطعه مال اوست. او ادبیات خودش را در موسیقی پاپ پیدا کرده و کارآکتر خودش را جاانداخته است. کاری که خیلی از بزرگان ما هنوز از پسش بر نیامده‌اند. آلبوم جدید او به نام «دیگه مشکی نمی‌پوشم!» به تازگی وارد بازار موسیقی شده است. که ظاهر قبلا نام‌های دیگری نیز داشته. او بواسطه اجراهای زندهٔ زیادش و ارتباطی نزدیکی که با مخاطب دارد، تقریبا به یک الگوی منحصر به خودش دست پیدا کرده است که معمولا آلبوم‌هایش را مطابق‌‌ همان الگو تهیه می‌کند. در این یادداشت به بررسی و کشف نقاط قوت و ضعف این آلبوم بپردازیم. مطابق معمول به ترتیب قطعات پیش خواهیم رفت.

  • چراغا رو خاموش کن
ترانه سرا: یاحا کاشانی l ملودی: انوشیروان تقوی l تنظیم کننده: کوشان حداد

طبق روال مرسوم آلبوم‌های اخیر، مجددا قطعه‌ای در سبک ترنس در ابتدای کار می‌شنویم. قطعه با نوای حزن آلودِ «نی» آغاز می‌شود. با این اورتور کوتاه خواننده می‌خواند: «چراغا رو خاموش کن... » در پس زمینه، Saw Bass هم خواننده را همراهی می‌کند. صدای آرپژ الکترونیکی نیز در ادامه اضافه می‌شود. پس از خواندن چهار پارهٔ اول با جملهٔ: «باید ازت جدا شم» و ملودی کوتاه بوزوکی به ترجیع‌بند می‌رسیم: «فکر نبودن تو، دنیامو می‌سوزونه... »

ریتم شکل کامل خود را پیدا کرده است و خوب هم Groove شده است. اجرای ریتم به‌همراه باس و آرپژ‌ها صدای دلچسبی را تحویل گوش‌های شنونده می‌دهد. اما نکته‌ای که توجه من را جلب کرد احساس شادی بود که از قطعه گرفتم. شاید هم احساس من این بوده اما وجود ساز بوزوکی و ریتم تند همراه ملودی شبه ترکیه‌ای، احساس غمی را منتقل نمی‌کند. البته تنظیم‌کننده تلاش کرده با حضور ساز «نی» کمی تلخی و اندوه را به قطعه تزریق کند ولی ساز نی در باغِِ این قطعه نبود.

  • یادگاری
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کنندگان: رضا صادقی و معین راهبر

ملودی زیبای ویلون سلو با همراهی گیتار و پیانو الکتریک جملهٔ اول اورتور را می‌‌نوازند. حالا نوبت مجموع ویلون‌هاست که جمله را به زیبایی ادامه دهند لغزش‌های ویلن‌ها روی نت‌ها (گلیساندو) احساس عاشقانه خوبی به شنونده می‌دهد. گیتار هم چند کلمهٔ ویلون‌ها را همراهی می‌کند تا اورتور به پایان نزدیک شود.

خواننده می‌خواند: «توی چشمات می‌شه گم شد...» ریتم با صدای بم و پیانو الکتریک خواننده را همراهی می‌کنند. گیتار نیز با متانت با خواننده گفتگو می‌کند. در چهارپارهٔ انتهایی با یک پاساژ استرینگ وارد قسمت دوم قطعه می‌شویم: «شعر و شرم و شوق شرجی...» که بسیار زیبا هم واج‌آرایی شده است. حالا دیگر ریتم خوب می‌چرخد. گیتار هم در جایگاه خود جا افتاده است. خواننده همراه یک پاساژ استرینگ ترجیع‌بند را می‌خواند: «تو وجودت مهربونه...» که تنظیم‌کنندگان دینامیک خوبی را در این قسمت بوجود آورده‌اند. البته این دینامیک در ملودی نیز کاملا شاخص است. ویلون‌ها نیز پر شور‌تر از قبل به قطعه شعور می‌بخشند. مجددا با همین ملودی قسمت دوم ترجیع‌بند اجرا می‌شود: «نفسی که بند جونه...» بعد از ترجیع بند مجددا با هوشمندی قطعه فرود می‌آید: «تو وجودت مهربونه.. »

پاساژ تکنیکی از ساکسیفون و در ادامه ملودی زیبایی که همراه ریتم و ارکستر می‌شنویم قطعه را پیش می‌برند و ویلون‌ها نیز بده بستان مناسبی در تقسیم ملودی با ساکسیفون دارند.

بعد از ملودی زیبا خواننده مجددا می‌خواند: «ریه هام پر شده از تو... بی‌تو هر لحظه عذابه...» در این قسمت با قلهٔ دراماتیک مواجه می‌شویم. در جملهٔ دوم ملودی خواننده می‌خواند: «بغض معصوم و نجیبت، منو قانع کرد کمت شم...» روی کلمه قانع شم... آکسان‌های بسیار گل درشتی را می‌شنویم که همراه آن گیتار الکتریک نیز وارد قطعه می‌شود.

بنظر من از تنظیمی به این خوبی بعید بود که در کنترل این آکسان‌ها سهل انگاری کنند. چون همهٔ ضربه‌ها با یک قدرت نواخته می‌شوند. بهتر بود «کرشندو» اعمال می‌شد یا الگوی دینامیکی دیگری. قطعه فرود آمده و آکورد‌های استرینگ با تک جمله‌های شیرین گیتار، ملودی را به ساکسیفون تحویل می‌دهند تا پایان بخش قسمت ملودی باشد. بلافاصله ترجیع بند را مجددا با‌‌ همان ترکیب قبلی می‌شنویم.

بی‌دلیل نبود که ابتدا اسم آلبوم را یادگاری گذاشته بودند. این قطعه از قطعات زیبای این آلبوم بود.

  • سرت سلامت
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کننده: معین راهبر

صدای آکورد‌ها و شکل اجرایی آن‌ها در‌‌ همان ابتدا ما را به یاد تنظیم‌های سیروان خسروی می‌اندازد. ملودی با صدای Lead در جملهٔ دوم همراهی می‌شود. اورتور بیشتر فضاست تا ملودی.

خواننده می‌خواند: «می‌گی خسته‌ت کردم، می‌گی می‌خوای دور شی...» در پس زمینه ریتم بندری با باس ضدضرب خواننده را همراهی می‌کنند. خواننده جملهٔ دوم را می‌خواند: «می‌گی بیزار شدی...» پس از اتمام این قسمت به ترجیع بند می‌رسیم: «سرت سلامت گل من، گوشه‌ای از دل من...» ریتم شکل تکاملی خود را پیدا می‌کند. تنظیم، خوش صداست. آرپجیاتور اره‌ای نیز به ترجیع بند شور بیشتری می‌دهد. مجددا به ملودی ابتدا باز می‌گردیم که با ریتم کامل اجرا می‌شود. دوباره از اینجا به بعد قطعه تکرار می‌شود ولی ترانه مطالب جدیدتری را ارائه می‌کند.

در این قطعه هم احساس می‌شود که اجرای زنده‌اش به محتوای ترانه اولویت داشته که این چنین تنظیم شده است!

  • خرابم نکن
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کننده: رضا صادقی

نوای دل انگیز پیانو با همراهی گیتار ترکیب زیبایی ایجاد کرده‌اند. جملهٔ اول که نواخته می‌شود ویلون‌ها برای نواختن جمله دوم وارد می‌شوند و شکل واضحتری از ملودی را بگوش می‌رسانند. بعد از این اورتور زیبا خواننده می‌خواند: «خرابم نکن، عذابم نده...» کماکان پیانو و گیتار همراهی می‌کنند. ویلون‌ها هم مسوولیت بیشتر را در قطعه به‌عهده گرفته‌اند. همه چیز خوب پیش می‌رود. شکل اوج گرفتن قطعه هم کاملا منطقی است. در ادامه آکوردئون با زیبایی ملودی ابتدایی را با روایت خود می‌نوازد. ویلون‌ها هم نجیبانه بستری زیبا را برای ملودی اصلی ایجاد کرده‌اند. بعد از این قسمت به اوج آهنگ می‌رسیم: «نذار دق کنم خسته شم بشکنم... ببین چشممو، عاشقت، این منم!» ملودی وکال هم زیباست. البته این قطعه زیبایی خود را مدیون ویلون‌های هوشمندانهٔ پیام طونی است. این قسمت مجددا تکرار می‌شود. جنس ریتم در اینجا خوب نیست. اما آکسان ملودی هم در قسمت: «چی شد خوب من اینقده........ بد شدی..» جزو نکات خوب این قطعه بود.


  • دیگه مشکی نمی‌پوشم
ترانه سرایان: فرشته ملک محمود و مرجان زنگنه l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کننده: مهران خالصی

قطعه با آرپجیاتور تعلیقی آغاز می‌شود که مشخص است آکوردهای ملودی قسمت بعدی است. ملودی ناقصی از گیتار را می‌شنویم که مجددا روی همین جمله نواخته می‌شود. در ادامه ویلون‌ها ملودی اصلی می‌نوازند. ملودی ساده ولی گویاست. ریتم هم خاص است نه الگوی ترنس دارد و هاوس. ولی همینکه خودش هست خوب است.

خواننده شروع به خواندن می‌کند: «یه عمری آرزوم این بود»... Hi hat و Pad و باس در پس زمینه خواننده را همراهی می‌کنند. در ادامه Kick و Guitar Wah به همراهی‌های خواننده اضافه می‌شوند. سپس خواننده ترجیع‌بند را می‌خواند: «نرنجی از دلم بانو... یه وقتایی اگه سردم..» در این قسمت حرکت آرپجیاتور کمی پرکار‌تر شنیده می‌شود ولی عناصر دیگری لازم بود. چرا که کمی احساس می‌شود اثرگذاری لازم را ندارد. البته ویلون‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند اما عنصری از جنس ریتم و یا موتیف‌های ریتمیک بیشتری لازم بود.

مجددا اورتور زیبای قطعه را می‌شنویم که از فرط زیبایی، باقی جاهای قطعه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. سپس قلهٔ دراماتیک قطعه را می‌شنویم که خواننده به زیبایی می‌خواند: «ندارم ناله و آهی.. شراب غم نمی‌نوشم...» ریتم خوب پیش می‌رود. ویلون‌ها هم جاهای خالی را بخوبی پر کرده‌اند. در ادامه قطعه فرود می‌آید: «بگو... که باورت می‌شه... چقدر ساده دوست دارم...» ملودی ویلون زیر صدای خواننده هم حس تعلیق خوبی دارد. در ادامه ریتم هم به قطعه اضافه می‌شود. و خواننده با جمله ی: «دیگه مشکی نمی‌پوشم» به قطعه پایان می‌بخشد.

  • دلیل بودن
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کنندگان: رضاصادقی و معین راهبر

قطعه با تک جملهٔ گیتار الکتریک کار خود را آغاز می‌کند. خیلی زود ملودی را ساکسیفون می‌نوازد. تمی ترکیه‌ای و تقریبا تکراری. خواننده می‌خواند: «دلیل بودنم اینه...» ریتم کماکان از حالت اولیه خود خارج نشده و همانطور می‌نوازد بطوریکه من در بار اول متوجه ترجیع بند نشدم! مجددا ملودی ساکسیفون ابتدایی را می‌شنویم و سپس خواننده می‌خواند: «می‌خوای باور کنی یا نه... می‌خوام باور کنم هستی...» در این قسمت تنها گیتار الکتریک در زیر آکورد می‌نوازد تنها نکتهٔ این قطعه ایستادن خواننده روی نت محسوس گام بود که حس انتظار را ایجاد می‌کرد تا ترجیع بند را بشنویم ولی به لحاظ دینامیکی اتفاقی در ترجیع بند نمی‌افتد.

  • شیر خسته
ترانه سرا: رضاصادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کنندگان: رضا صادقی و معین راهبر

اورتوری کوتاه که بصورت ترمولو نواخته می‌شود را می‌شنویم. بلافاصله خواننده می‌خواند: «هرکی فهمید که بریدی.. می‌خواد از تنت ببره...» در پس زمینه باس و آرپژ خواننده را همراهی می‌کنند. در جملهٔ بعد صدایی سینوسی نیز آکورد‌های را پشتیبانی می‌کند. در بخش دوم خواننده ترجیع بند را می‌خواند: «دیگه تسلیم می‌شی وقتی توی گلهٔ شغالا..». ریتم وارد می‌شود و قطعه بهتر می‌چرخد. در ادامهٔ خواننده ساز تار ملودی کوتاهی را می‌نوازد. سپس Kick قطع می‌شود و خواننده مجددا می‌خواند: «وقتی قیمت شهامت کمتر از قیمت نونه...» آکومپانیمنت این کار متناسب است اما چیزی در کل قطعه کم است. در قسمت انتهای فاصله سوم خواننده هم کمی تاثیر روی کار گذاشت اما کافی نبود. بنظر من ترانهٔ این کار لیاقت توجه بیشتری داشت.

  • دروغ گفت
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کننده: معین راهبر

پیانو و کلارینت و استرینگ اورتور پائیزی این قطعه را می‌نوازند. خواننده می‌خواند: «بهم گفت که دوسم داره..». حالا دیگر فقط پیانوست که با خواننده همدردی می‌کند. بعد از جملهٔ اول کلارینت و استرینگ مجدا خواننده را تنها نمی‌گذارند. خواننده ترجیع بند را می‌خواند: «دروغ گفت... دروغ گفت...» ریتم هم به قطعه اضافه می‌شود. صدای Snare اصلا انتخاب خوبی نبود. پس از ترجیع بند پیانو ملودی را می‌نوازد که ریتم و کلاینت هم او را همراهی می‌کنند تا انجائیکه خواننده می‌خواند: «می‌گفتش من هواشم، تموم قصه هاشم...» در این قسمت خواننده شکل بهتری از خواندن را ارائه می‌دهد. در تکرار ملودیک این قسمت دوباره آکسان‌گذاری داریم روی قسمتی که می‌خواند: «می‌گفت تنها نمی‌شم...» که مجددا‌‌ همان اشکال را دارد و آکسان‌ها دینامیک یکسانی دارند و حسی مصنوعی ایجاد می‌کنند. مجددا ترجیع بند را می‌شنویم. در ادامه گیتار الکتریک بشکل زیبای ملودی را می‌نوازد که بنظر من در این قسمت لزوم ایجاد آکسان بیشتر حس می‌شد. در قسمت بعدی خواننده می‌خواند: «بهم می‌گفت که زندگیشم و با من عجینه...» قطعه در اینجا فرود آمده و پیانو و ریتم و استرینگ خواننده را همراهی می‌کنند. بلافاصله بعد از خواندن این قسمت نقطهٔ اوج قطعه را می‌خواند: «می‌گفت طاقت می‌اره بچگی‌هامو بدی هام...» در این قسمت هم نیاز بود که قطعه کمی متنوع‌تر باشد. شاید بهتر بود گیتار الکتریک در جواب‌های خواننده نقش ایفاء می‌کرد. چرا که فقط گیتار الکتریک را در یک قسمت بشکل ملودی شنیدیم و بخاطر ایجاد وحدت می‌توانست حضور پررنگ‌تری در قطعه داشته باشد. در انت‌ها هم ترجیع بند با نتی دیسونانس (نامطبوع) اجرا می‌شود و در ادامه گروه کر هم خواننده را همراهی می‌کنند.

یکی از اشکالات این قطعه به نظر من مدت زمان زیاد آن است که از زیاد بودن متن ترانه تاثیر می‌گیرد. این قطعه قابلیت این را داشت که در حد یک قطعه پاپ کلاسیک مثل کارهای Gary Moore و Lara Fabian تنظیم شود و تاثیر بهتری بر مخاطب بگذارد.

  • جان دل (بندر عباسی)
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کننده: معین راهبر

قطعه با صدایی بم از پیانو آغاز می‌شود که در ادامه سازهای کوبه‌ای ریتم بندری را می‌نوازند. در‌‌ همان ابتدا حضور پیانو تعجب بر انگیز است. در ادامه هم وقتی به قطعه گوش می‌دهیم متوجه می‌شویم که پیانو قطعه را پائین اورده است. می‌شد یک صدای الکترونیک از خانوادهٔ صداهای اره‌ای بجای پیانو اجرا می‌شد که شکل مدرن تری به کار می‌داد.

از رضا صادقی انتظار می‌رود که اینطور قطعاتش را با سازهای زنده اجرا کند که حس و حال واقعی‌تری به شنونده منتقل شود. چون هرکسی با تعدادی سمپل می‌تواند چنین کیفیتی را ارائه دهد.

  • زبون آسمون
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کنندگان: رضاصادقی و معین راهبر

گیتار سیم فلزی و پیانو آغازگر این قطعه هستند که شروعی زیبا دارد و در ادامه گیتار الکتریک نیز ملودی اورتور را می‌نوازد. سپس پیانو ملودی را پیش می‌برد و استرینگ و باس نیز تا پایان اورتور پیانو را همراهی می‌کنند. خواننده می‌خواند: «چشمای آسمونیتو، توی آسمون دیدم...» در پس زمینه پیانو الکترونیک است که آکورد‌ها را در خلوت می‌نوازد.

در قسمت بعدی خواننده می‌خواند: «نفرت از رسیدن به مقصد و ندیدنت...» ریتم هم به قطعه اضافه می‌شود. اینجا پیانو نقش بهتری ایفا می‌کند و با تغییرات کروماتیکی که دارد احساس هوشمندانه‌تری را منتقل می‌کند. در ادامه مجددا گیتار الکتریک ملودی زیبایی را می‌نوازد که در پایان این قسمت با یک پاساژ زیبا مدولاسیون شک گرفته و‌‌ همان ملودی این بار با گیتار Distortion نواخته می‌شود. در ادامه به فراز قطعه می‌رسیم که خواننده می‌خواند: «حس نزدیک شدن به دست بی‌رحم زمین...» اینجا تنظیم‌کننده هوشمندانه رفتار کرده و نقش گیتار الکتریک را در قطعه ادامه می‌دهد و ترکیب صدای خواننده و گیتار الکتریک حس خوبی به شنونده منتقل می‌کند. بلافاصله قطعه فرود می‌آید: «صدو بیست و بهونه کردن و چه بی‌خبر..». اینجا مثل ابتدای قطعه پیانو الکترونیک و استرینگ خواننده را همراهی می‌کنند. در انت‌ها نیز ملودی ابتدایی پیانو را می‌شنویم و قطعه به پایان می‌رسد. بنظر من این قطعه هم جزو قطعات خوب این آلبوم بود.

  • حق با تو بود
ترانه سرا: مرجان زنگنه l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کننده: رضا صادقی

پاساژ تیمباله آغازگر قطعه‌ای است که از‌‌ همان ابتدا الگوی اسپانیایی خود را مشخص می‌کند. ملودی را ساکسیفون می‌نوازد و گیتار و ریتم و استرینگ هم در پس زمینه شنیده می‌شوند. بعد از اورتور خواننده می‌خواند: حق با تو بود.. یه جا باید تموم شه.. آکورد‌های گیتار و ریتم حس خوبی به شنونده منتقل می‌کند. در بار دوم استرینگ نیز به قطعه اضافه می‌شود. بلافاصله و بدون نقطه گذاریِ خاصی به ترجیع بند می‌رسیم که خواننده می‌خواند: یکی بود و یکی نبود، باشه برو بود و نبود... که فقط به لحاظ ملودی کمی بالا‌تر از قسمت‌های قبل است ولی در تنظیم اتفاقی خاصی نمی‌افتد. در ادامه گیتار ملودی زیبایی را می‌نوازد و که خواننده هم همراه آن با هجای: «دا» بصورت اونیسون با گیتار می‌خواند که بنظر من بهتر بود فاصله سوم گیتار را می‌خواند. در قسمت بعدی خواننده می‌خواند: حق با توئه، روزای دیگه یه رنگ نیست... در این قسمت در جاهای خالی بصورت کر متن ترانه را تکرار می‌کند که کار زیبایی از آب در آمده است. البته بازهم بنظر من «مونوتن» بودن این ملودی‌ها کمی حالت ابتدایی به کار می‌دهد وبهتر است در اینطور کار‌ها از فواصل استفاده شود.

  • دلم گفت
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: رضا صادقی l تنظیم کننده: معین راهبر

قطعه با ملودی چکشی و آکوردهای ضدضرب اره‌ای شروع می‌شود. پس از اورتور کوتاه خواننده شروع به خواندن می‌کند: «می‌خواستی که خرابت شم..» حالا دیگر Kick و Bass Zip هم خواننده را همراهی می‌کنند. در جواب خواننده صدای آرپجیاتور‌ها هم دلنشین است. در قسمت بعد هم Hihat به همراهی‌ها اضافه می‌شود. تا اینجای کار با ملودی زیبایی مواجه هستیم. در ادامه با یک پاساژ کم رمق خواننده ترجیع بند را می‌خواند: «دلم گفت که نمی‌دونی نمی‌خونی نگاهم رو.... »

نکته‌ای در تنظیم هست که باعث می‌شود کار حجم لازم را نداشته باشد و آن انتخاب Kick و بخصوص Snare است که بشدت کم رمق هستند وگرنه بقیهٔ عناصر خوب در هم پیچیده‌اند. در ادامهٔ ترجیع بند هم با با Quantize کردن هجای آخر صدای خواننده حالت مدرن و خوبی به قطعه داده می‌شود. سپس ملودی جدیدی را می‌شنویم که این بار با عناصر کامل شدهٔ ریتم در حال شنیده شدن است. ملودی را Synth Lead می‌نوازد. بعد از ملودی خواننده می‌خواند: «تو که ساده فراموش می‌کنی رویای دیروزم...» بعد از خواندن این قسمت ابتکار جالبی را می‌شنویم. قبل از ترجیع بند کاملا موسیقی سکوت می‌شود و خواننده در سکوت و با فاصلهٔ سوم خود می‌خواند: دلم گفت... و در ادامه آکورد گیتار آکوستیک هم به قطعه اضافه می‌شود. در انتهای ترجیع بند که خواننده می‌خواند: تو رو نشناختم‌ای رسم بد آئینی... روی کلمهٔ آئینی تحریر نابجا و طولانی را می‌شنویم که کمی ابتدایی بنظر می‌رسد. در کل در این قطعه ایده‌ها خوب بودند اما پرداخت ضعیف بودند.

  • خوب و بد
ترانه سرا: رضا صادقی l ملودی: الهام از موزیک شرقی l تنظیم کنندگان: رضا صادقی و معین راهبر

صدای پیانو و کرشندو‌های استرینگ آغازگر قسمت ابتدایی قطعه هستند. سپس ملودی کاملتری از استرینگ می‌شنویم تا به خواننده برسیم: دارم از دستای عشقت... یه جورایی‌‌ رها می‌شم... ملودی هوشمندانه نوشته شده است. البته ظاهرا مرجع قدیمی تری هم دارد. افت و خیز خوبی در ملودی وجود دارد. مثل این قسمت که خواننده می‌خواند: «اگه شاه بازی، عشقه، تو دیگه مات و من کیشم...» و می‌خوام حرف بزنم روراست و این حرفا رو می‌فهمی... روی کلمه‌های عشقه و روراست... تنوع خوبی در کار می‌شنویم. رضا صادقی هم حس ملودی را بخوبی دریافت کرده و ترانهٔ متناسبی را برای این ملودی نوشته است. در ادامه ویلون سولو تمی کاملا ترکیه‌ای را می‌نوازد که آکسان‌های خوبی هم در جملهٔ دوم ملودی ویلون در تنظیم وجود دارد. مجددا خواننده می‌خواند: می‌دونم سخت جون می‌دم.... در این قسمت که قلهٔ دراماتیک قطعه است ولی تنظیم کم کار‌تر از قسمتهای قبل است. در ادامه ترجیع بند اجرا می‌شود و در قسمت نتیجه گیری هم متوجه می‌شویم که: تو خوب و من بد عالم... از این حس تو خوشحالم.... بعد از این قسمت سکوت داریم و خواننده با خنده‌ای کنایه آمیز از ادامهٔ حرف‌هایش گویی صرفنظر می‌کند و وظیفهٔ نتیجه گیری قطعه را به استرینگ می‌سپارد.

  • چراغارو خاموش کن
ترانه سرا: یاحا کاشانی l ملودی: انوشیروان تقوی l تنظیم کننده: انوشیروان تقوی

قطعه با فضایی تعلیقی از ارپجیاتور سینوسی آغاز می‌شود که خیلی زود خواننده تکلیف شنونده را روشن می‌کند: «چراغا رو خاموش کن... » صدای Pad و Snare mid نیز در پس زمینه شنیده می‌شوند. بعد از اجرای این قسمت با یک پاساژ پر حجم به ترجیع بند می‌رسیم: «فکر نبودن تو... دنیامو می‌سوزونه...» در این قطعه ریتم کمی حالت لنگ دارد و خواننده هم در قسمت «بگو که بر می‌گردی» فقط نت‌های را با صدای خود اجرا کرده و مشخص است که بسختی این قسمت را خوانده است.

بعد از این قسمت ملودی را می‌شنویم که ترکیبی از صدای اره‌ای و سینوسی است و در بارِ دوم هم با ریتمِ کامل شده همین ملودی را می‌شنویم... مجددا قطعه فرود می‌آید خواننده می‌خواند: «از شرم اشکای من... رفتی چرا یه گوشه... »

ریتم و باس هم خواننده را همراهی می‌کنند. در انتهای این قسمت ملودی جدید را خواننده می‌خواند: «اگه دلت هنوزم... باهام یه کم رفیقه...» تنظیم در این قسمت چیز خاصی برای ارائه ندارد. علی الخصوص اینکه در همین قسمت صدای خواننده خیلی مطمئن شنیده نمی‌شود و این اشکالی است که به ناظر ضبط که معمولا‌‌ همان تنظیم‌کننده است برمی‌گردد.

در ادامه ترجیع بند را می‌شنویم و در قسمت ملودی هم صدای تار زخمه‌های شیرینی را می‌نوازد که کاش در ابتدای کار هم می‌توانستیم ته مزه‌ای از تار را بشنویم که هم به وحدت در تنظیم کمک می‌کرد.

  • نتیجه گیری:
-  اینکه در این آلبوم ۱۴ قطعه وجود دارد اتفاق خوبی است و شاید فلسفهٔ اعتقادی نیز در پس این موضوع باشد. البته بنظر من سخاوتمندی رضا صادقی را هم به نوعی نشان می‌دهد که قطعات تقریبا دو آلبوم را در یک آلبوم به طرفدارانش تقدیم کرده است. اما همهٔ این محاسن را که بجای خود خیلی هم خوب هستند را کنار بگذاریم بهتر بود این آلبوم با‌‌ همان ۷-۸ قطعه منتشر می‌شد که وسواس بیشتری در بالابردن کیفیت کار داده می‌شد. بعضی قطعات ترانهٔ خوبی داشت ولی ملودی و تنظیمش به اندازهٔ ترانه نبود. بعضی قطعات هم صرفا جهت استفاده در کنسرت‌ها در آلبوم حضور داشتند.

-  احساس من اینست که حالا که او خودش را و کاراکترش را در موسیقی جا انداخته است، می‌بایست به فکر پله‌های بالاتری در موسیقی باشد.

-  احساس می‌شود تلاش زیادی صورت می‌گیرد برای تولید قطعه‌ای که بتواند جای قطعهٔ «وایسا دنیا» را بگیرد. که البته بنظر من نقطهٔ قوت این آهنگ، زاویهٔ دیدی است که ترانهٔ زیبای «وایسا دنیا» از آن منظر توسط خود او سروده شده است. قطعهٔ «چراغا رو خاموش کن» با دو ورژن هم نتوانست جای «وایسا دنیا» را بگیرد. البته ترانهٔ «شیر خسته» پتانسیل این قضیه را داشت که ملودی و تنظیم حق مطلب را نتوانسته بود بجا بیاورد.

-  قطعات: «یادگاری»، «زبون آسموني و «دروغ گفت» (با اغماض) قطعات خوب این آلبوم بودند. بقیهٔ قطعات هر کدام حسن‌هایی داشتند ولی یکدستی و وحدتی که در این قطعات بود را نداشتند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

اولش یه خواهش از موسیقی ما برید دنبال راهی بگردید که یه نفر نتونه چندین بار به یه آلبوم نظر بده. پیشنهاد من کاربری کردن سایت هستش . هرکی عضو سایت هستش بتونه در مورد مطالب نظر بده و فعالیتش تو سایت هم مشخص و و قابل پیگرده. آقای ماس (موسیقی ما خواهش میکنم حذف نکن ) نقد شما رو خوندم. واقعا نگاه بدی رو به آلبوم دارید. شما اگر از هنر موسیقی اطلاعاتی دارید بهتره هنرمندانه نظر بدید. نظرتون، نه نقدتون بوی نغز. میده. شدیدا!1 خواهش میکنم تو افکارتون تجدید نظر کنید.
موسیقی ما:  پیشنهاد شما و یک سری از اقدامات دیگر مدتی است که  مراحل فنی و تکمیلی خود را می گذرانند.در آینده نزدیک با عضو گیری و  خدمات ویژه برای اعضا در جهت رضایت هر چه بیشتر کاربران قدم بر خواهیم داشت

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

اینکه رضا صادقی تنظیم های قشنگی کرده خیلی خوشحال کننده است.

اما ایراد ملودی های صادقی تشابه بین ملودی ها و عدم خلاقیت در ملودی سازیه.
من فکر میکردم باز خودشو تکرار کنه ولی تا حدودی ملودی هاش متفاوت تر شده اما باز هم چنگی به دل نمی زنن...
در کل کارهای ریتمیک البوم مخصوصا چراغا رو خاموش کن و شیر و خسته رو خیلی پسنیدم.

به هر حال میشه گفت یه نیمچه قدمی رو به جلو بود ولی میتونست خیلی بهتر و بهتر از این باشه
ارزوی موفقیت میکنم واسه رضا صادقی عزیز

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

بهترین آلبوم سال 90

ali
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

khub bud ama tekrari.albome gablish kheili gavitar az inalbomesh bud

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

با نوشته خانم مریم موافقم. از رضای عزیز چیزی به غیر از تواضع دیده نشده. من کاری ندارم که این نقد توسط کی نوشته شده و نویسنده از نظر علم موسیقی در چه جایگاهی قرار داره ولی بنده خدا تمام سعیش رو کرده که از چهارچوب انصاف خارج نشه...
ببینید چیزی که روشنه اینه که تمام منتقدین چیزی بجز نظر شخصی خودشون رو نمی نویسن، اصلا نقد یک آلبوم موسیقی مثل صحیح کردن ورقه امتحان ریاضی نیست که ده تا استاد هم صحیح کنن (در صورت عدم اشتباه) آخر سر یه نمره در بیاد!
به همین دلیله که نقد های بر روی یک اثر ، از زمین تا آسمون با هم متفاوتن، همیشه همینطور بوده..
مهم اینه که نویسنده یک نقد ، از مطلبش برای خالی کردن عقده ها و ناراحتی ها و مشکلات شخصیش بر روی سر شخص یا موضوع مورد نقد استفاده نکنه. شما مقاله یادداشتی بر یک صعود و سقوط در همین سایت رو بخونید متوجه منظورم میشید(موزیک ما لطفا این تیکه رو سانسور نکن).
ولی در این نقد بیشتر از هر مطلب دیگری در این سایت ، انصاف دیده میشه. من با نظر نویسنده در خیلی از جاها مخالفم ولی نقدش رو غیر منصفانه نمیدونم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آقای رضای گل..خیلی از خواننده ها آهنگ هایی دارن که در جهان معروف شده... مانند سیروان.. مثلا همین چاوشی:

آیا می دانستید چاوشی تنها خواننده ای است که در تاریخ

موسیقی ایران برای اولین بار تمامی آلبوم هایش با آنکه

هیچکدام (سه آلبوم نخست) تنظیم و میکس و مستر نهایی

نبودند و تنها اتود بودند برای فروش در سایت آمازون قرار گرفته و

همچنین اولین کار تلفیقی موسقی غرب و ساز ایرانی را در حد

استاندارد بین المللی یعنی آلبوم: (متاسفم) انجام داه است

درباره ملودی ها هم واضح است (البته با احترام می گم) که رضا

صادقی و همچنین محسن یگانه ملودی های چندان قوی از نظر

فنی نمی سازند

از نظر صدا و حس رضا صادقی واقعا صدای گیرا و پراحساسی داره

اما باید به فکر تنوع باشه

به قول مسعود فراستی(منتقد سینما در برنامه تلویزیونی

7):فراستی اینجا درباره مسعود کیمیایی گفته اگر هنرمند همش

تکراری کارکنه و ایده ای نداشته باشه نابود می شه..یعنی آقای

فراستی حتی تکرار از خود رو هم قبول ندارن که کاملا درسته

به چاوشی نگاه کنید که یه تراک با نام بازار خرمشهر کار کرد که با وجود استقبال اما ضعیف بود ولی یه تراک جدید پخش کرد با نام نخلای بی سر که واقعا زیباست

یا اینکه بهنام صفوی رو ببینید که بعد از 2 سال می خواد آلبوم بده اما با 9 قطعه...به کیفیت کار همیشه باید دقت بشه

بازم با احترام می گم:سیروان خسروی به نظر خیلی از مجله ها و مردم توی رمانتیک از شهاب رمضان تکراری کار کرد ولی برای قطعه نمی دونم خواجه امیری عالی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

تو این مجله اینترنتی هم آلبوم نقد شده حتما ببینید

TANINMAG.BLOGFA.COM

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

دوستان عزیز ممنونم از توجه و دقت نظرتون و نکات خوبی که اشاره کردید. اگر من در انتهای نقدهام قطعات خوب رو معرفی می کنم معنیش این نیست که بقیه ی قطعات بد هستند. مثلا قطعات دلیل بودن / چراغا رو خاموش کن / خرابم نکن هم در صفِ خوب های این آلبوم بودند. در ضمن نقد به این معنی نیست که همیشه همه چیزِ یک آلبوم خوب و عالی است. کما اینکه معتقدم حُسن های این آلبوم رو جزء به جزء اشاره کردم. رضا صادقی همیشه جزو خوانندگان مورد علاقه من چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ شخصیتی بوده و هست. و کاملا مشخصه که برای تهیه ی این آلبوم چقدر زحمت کشیده. اگر هم کمی نقدهام بنظر سختگیرانه میاد به این دلیله که احساس می کنم حقِ من و شما و رضا صادقی و بقیه ی دوستانی که در موسیقی متعهدانه کار می کنند هست که از فرهنگ شنیداری بالاتری برخوردار باشیم و من ایمان دارم رضا صادقی جزو کسانی است که حتما می تونه این کار رو برای جامعه ش بکنه. آیا کسی هست، بَدش بیاد در کشورهای دیگه به احترامِ موسیقی پاپمون کلاه از سر بردارند؟ خوشحال خواهم شد اگه از این آلبوم نقد های بیشتری هم منتشر بشه. چون در مقایسه هست که تفاوت ها مشخص میشه. من هم ادعایی ندارم که نقد تمام و کمال و بی ایرادی نوشتم. در کل همه ی اینها هم نظرات شخصی منه و می تونه موافق با نظر خیلی ها نباشه. باز هم از همه تون ممنونم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

مشکل این نقد اینه که فقط ملودی و تنظیم در نظر گرفتن.فارغ از اینکه یه اثر هنری باید احساس ادم و قلقک بده.اصلا به ترانه یا صدای خواننده یا نحوه خوندن توجه نشده.
اگه منتقد به صدای خواننده توجه می کرد هیج وقت نمی گفت قطعه چراغ هارو خاموش کن من و شاد می کنه چون سوزه صدای رضا صادقی مخصوصا در اوایل اهنگ هر ادم بی احساس سنگ دلی روبه گریه میندازه
گفتید شعرها خوبه.همین موضوع نمی تونه جز محاسن باشه؟اونم در صورتی که ترانه های امروزی 90 درصد سخیفه؟همین استعداد بالای خواننده رو علاوه بر خوندن در ترانه سرایی نشون نمیده؟شما ترانه خوب و بد یا خرابم نکن و اصلا جز اهنگ های خوب اسم نبردید در صورتی که اگه فارغ از تنظیم و ملودی و این اصطلاحات گنده گنده گوش بدید
دوتا کاری هست که به شدت احساس و قلقلک میده.مگه غیر از اینه که یه اثر هنری باید با احساسات ادم بازی کنه؟
ایا ملودی اهنگ خوب و بد جز بهترین ملودی های چند سال اخیر نیست؟ایا نوع خوندن خواننده تو این اهنگ به شدت حرفه ای و احساسی نیست؟
ایا ترک حق با تو بود اهنگی نیست که به شدت به دل بشینه؟
البوم یکی بود یکی نبود البومی بود که از نظر منتقدین جایگاه بالایی داشت ولی به علت داشتن فضای سنگینی که داشت مورد قبول عوام مردم قرار نگرفت.این البوم تلفیقی از دو البوم قبلیبه و به نظره من موفق تر از وایسا دنیا بود.
به هر جال همین که با وجود این همه البوم همه توجهات به این البوم نشون از موفقیت و اثرگذاری زیادی هست که تو این کم تونسته به جا بگذاره.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلطان بهترین است

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

بررسی کننده ی این آلبوم معلومه که فقط میخواد با کلمات بازی کنه و در آخر هم یه سری نظرات کاملا شخصی بدهد که نظراتش هم بسیار پایین تر از نظراتی است که بقیه میدهند و هرکسی میتونه نظر دیگه ای داشته باشه.
در اینجور مواقع بهتره که فقط نظرات عمومی داده بشه نه نظرات شخصی و نظرات شخصی را به عهده خود شنونده بگذارد.
در کل هر آهنگی میتونه میتونه بهتر بشه ولی این سبک رضا صادقی هست و هر خواننده ای هم یه سبک داره.
زیبایی و شاهکاری که رضا صادقی به وجود آورده را نمیشه با این نقد و بررسی ها و بهتره بگم با این بازی با کلمات پائین آورد...
شاهکاری رضا...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

ممنون از بررسی کاملتون
فقط یه نکته ای :مگه کوشان 2 تا قطعه تو این آلبوم نداشت؟
ولی اگه سیروان فقط یک قطعه داشت آلبوم از این رو به اون روو می شد.
نمیدونم چرا با سیروان کار نکرد و با کوشان کار کرد
که البته این اشتباه رو محسن چاوشی هم کرد و سطح آلومش رو به شدت آورد پایین و کار ضعیف کوشان محسن رو هم پایین اورد این موضوع دقیقا شرح حال الان رضا صادقی است.
به امید روزی که در همین سایت شاهد این تیتر باشیم:
"همکاری سیروان خسروی و محسن چاوشی"

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

ممنون از نقدتون
ولی چرا اینقدر سخت گیرانه ؟!
برای همه ی آلبوم ها اینجوری نقد میکنید خدا وکیلی !؟
آلبوم به نظر من بسیار عالی بود از هر جهــــــــــــــــــــــــــــت...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلام. تقریبا با نقدش موافقم.
ولی فکر می کنم حداقل 2 جا اشتباه صورت گرفته !!
1-قطعه دلیل بودن
نوشته : "خیلی زود ملودی را ساکسیفون می‌نوازد..." فکر نمی کنم این ساز ساکسیفون باشه، کلارینته که بابک یوسفی می زنه. صدای ساکسیفون فقط در قطعه یادگاری و حق با تو بود شنیده می شه.
2-تنظیم کننده قطعه شیر خسته به اشتباه رضا صادقی و معین راهبر نوشته شده. تنظیم این قطعه به عهده کوشان حداد بوده.
با سپاس.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

با این جمله که :(احساس می شود تلاش زیادی صورت می گیرد برای تولید قطعه ای که بتواند جای قطعه وایسا دنیا را بگیرد) موافق نیستم. خود رضا صادقی قبل از توزیع آلبوم در مصاحبه اش گفته بود که این آلبوم نه وایسا دنیاس و نه یکی بود یکی نبود. به نظر من هدف رضا صادقی این بوده که این آلبوم با هر دو آلبوم قبلیش فرق کنه که همینطور هم شده. در ضمن نظر ها با هم متفاوته. به نظر من قطعه «دروغ گفت» در رده بندی قطعات آلبوم، دهم به بعده و بهترین قطعه هم «دلم گفت».

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

البومش که خیلی ضعیف بود به جز دو قطعه خوب هیچ حرفی واسه گفتن نداشت دیگه
البوم جهانبخش تو این سه البوم اخری بیشتر پسندیدم ولی البوم فریدون باید خیلی زیباتر باشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

اون کسی که این نقد رو نوشته احیانا می دونسته کسانی که این متن رو می خونن همشون موزیسین نیستن که بخوان این اصطلاحات رو بفهمن .نه!!!!!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آلبوم بی نظیر بود.هر کسی هم ترانه های صادقی رو نمی فهمه که بخواد نظر بده.
به قول خود سلطان:
بعضی میگن که حرفه
بعضی میگن که وهمه
اونی که مبتلا نیست
نمی تونه بفهمه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلام
به جز دو اهنگی که کوشان تنظیم کرده بود و مثه همیشه عالی کارشو انجام داده بود و اهنگ خوب و بد که اونم ملودیش کاور بود بقیه اهنگا جالب نبود
چه اصراری داره ایشون وقتی اهنگسازیشون نقطه قوتی نداره و اکثر اهنگاشون یه شکل هست خودشون اهنگ سازی کنن با بقیه کار کنه تو اهنگسازی موفق تر میشه
از البومی که 14 اهنگ داره توقع حداقل 8-9 اهنگ خوب میره توش نه 2-3 تا
البته اینم بگم که صادقی از اون جز دسته از خواننده هاست که صدای خوبی داره ولی اهنگای خوبش خیلی خیلی خیلی کمه نمیدونم چند تا البوم داره فکر کنم حداقل 16 تایی البوم داده باشه چه رسمی چه غیررسمی و حدود بالای هزار تا هم اهنگ خونده باشه ولی حداکثر 20 تاش بیشتر قشنگ نیست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

تحلیل خوبی کردین.خیلی تخصصی و هنرمندانه...ولی سلیقه ای.
جملات آخری که بعد از تحلیل هر قطعه گفته شده با تحلیلی که انجام دادین خیلی تناقض داره...فکر کنم یه کم بی انصافی کردین...تا حدودی جانب دارانه بود...خیلی هم سلیقه ای بود...ولی بازم ممنون بخاطر تحلیل تون....سرباز مشکی پوش.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

شیر خسته رو موافقم
می تونست خیلی بهتر باشه
ولی بر عکس علی که قبل از من نظر داده می خوام بگم که اگه 14 تا تراک همه خوب نبوده 11 12 تاش عالی بوده
من که عاشق رضا صادقی هستم و به دلم هم نشست و مثل همیشه اگه بالای 50000 هزار بار هم گوش کنم خسته نمی شم و انگار که اولین باره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلام.اول جواب دوستانی رو بدم که هر جور شده می خوان رضا رو بکوبن.همون جور که تو البوم وایسا دنیا گفتن فقط ترکی که سیروان تنظیم کرده بود خوب بود اینجا هم می خوان بگن فقط دوتا ترک کوشان خوب بود.
اگه به همین نقدی که نوشته توجه کنید(که خیلی بی انصافی بود) می بینید منتقد به این سخت گیری تو 3 تا ترکی که به عنوان ترک های خوب یاد برده اصلا اسمی از ترک های کوشان نبرده
پس این علاوه بر اینکه جواب شماها رو میده نشون میده هر کسی با هر سلیقه ای چه شنونده عادی موسیقی باشه چه منتقد باشه از البوم لذت برده.
اما دوستی که می گه رضا صادقی نیمدونم 16 تا البوم داره اخه عزیزه من این تعداد اهنگ های رضا مگه جای شمارو تنگ کرده که تو هر مطلبی که واسه سلطان تو این سایت زده می شه میای این حرف هارو میزنی؟
ضمن اینکه انصاف بر اینه تو نقد کارای یه خواننده اثار رسمیش مورد بررسی قرار بگیره نه کارای کی کث مثلا توسن 18 سالگی تو کمترین امکانات ساخته.
اما میرسیم به نقد انصافا شما واسه همه اینجوری نقد می کنید؟ما توقع داریم حداقل کسی که می خواد یه اثر هنری رو نقد کنه به خودش زحمت بده بره یه نسخه ارجینال البوم بخره تا ببینه تنظیم شیر خسته کوشان حداد بوده نه رضا صادقی و معین راهبر.
اسم اینم نقد نمی شه گذاشت مثل این میمونه به کسی که یه مسابقه فوتبال و گزارش می کنه بگیم داره نقد می کنه شما هم فقط گزارش کردی.
ضمن اینکه گفتی بعضی ترک ها فقط واسه کنسرته.تو کل این 14 ترک یه ترک شیش و هشت وجود داره خیلی بی انصافیه رضا صادقی رو که دارای کمترین تعداد ترک 8*6 متحم کنید به حرف ها.
اون کسی هم که گفته ملودی خوب و بد کاوره باید بگم هنوز فرق الهام گرفتن با کاور کردن و نمی دونه.خواننده ما مثل بقیه خوانندها نیست که از هر بچه ای اهنگ کاور کنه.اگه کاور بود اولا پشت جلد نوشته می شد دوما
تا الان نسخه اصلیش پخش شده بود.
رضا صادقی هم با این نقدها رضا صادقی نشد که با این نقدها از بین بره.منتقدین که همه همیشه نقد می کنه نقدشونم بر می گرده به سلیقش مهره تایید سلطان و مردم میزنن نه منقدین.
تو قطعه شیر خسته هم خیلی بی انصافی کردید هیچی از وایسا دنیا کمتر نداره.
ضمن اینکه یه ترک دوبار تو البوم اومده بود.بقیه البوم ها حداقل 11 ترک دارن.این البوم فوقش یکی دو ترک بیشتر داره(که تاره یکیشم بندریه).

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلام
اول باید خدمت اون عزیزی که ( علی آقا پست بالایی ) اون پست و داده باید عر کنم که نظر شما محترمه ولی اینجوری درباره این کار صحبت نکنید , کسی ارزش این کارو متوجه میشه که حدوداً 10 الی 15 بار تمام قطعات آلبوم رو با دقت و جون و دل گوش کرده باشه , این لحن صحبتتون واقعاض بهم بر خورد و مطمئنم به همه طرفداران رضا صادقی هم برخورده ! ! ! شما با چه جرآتی میگید 20 تا از ترک های رضا فقط قشنگه ! ! خواهشا نظر شخصیتون رو با قاطعیت نگید .

توی نقد خوندم که منتقد گفت چراغارو خاموش کن نتونست جای وایسا دنیای سال 85 رو بگیره !!!!!

( واقعاً عجیبه یکی از دوستان هم اشاره کرد که به گفته خود سلطان این آلبوم نه وایسا دنیاست نه یکی بود یکی نبود ) , منتقد خیلی سعی کرده تخصصی به نقد بپردازه ولی نقدی درسته که تمام مخاطبان بتونند ازش سر در بیارند ! میشد به زبان عام تر هم نقد کرد ! در ضمن منتقد تو چند جا درمورد سازها اشتباه کرده و اصلاً ساز مورد استفاده در ترک اونی نیست که منتقد گفته ! خواهشا دقت کنید وقتی مطلب تخصصی مینویسد !
حرف بسیاره درباره این نقد ( عجیب و ضعیف ) ولی اینجا جاش نیست که بحث کرد .
یا علی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

vagheannnnnnn mareke bood in albume.
behtarin albume chand sale akhir

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

شدیدا برای کسانی که میگن فلان آهنگ خوب بود به خاطر تنظیمش متاسفم.....اصلا میدونین تنظیم یعنی چی بعد میای میگی فلان آهنگ خوبه چون کار کوشانه ؟
برای شما اصلا شعر و صدا مهم نیست ؟
درکتون چقدر ار موزیک پائینه ، شدیدا براتون متاسفم و با خوندن این نظرات به حال خودم غصه میخورم...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

من کلا با این نقد مخالفم ... همین .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

با نظر علی موافقم

و با اینکه از صمیم قلب برای عامل یا عامل های پایین اومدن امتیاز البوم حریص ابراز تآسف میکنم ، به اقای صادقی و هوادارای واقعیشون تبریک میگم

کم و کاستی داشت .. ولی در کل اهنگای خوب و قابل قبولی هم نظرمو جلب کرد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

مثه البوم نیما مسیحا ضعیف بود منم از البومش خوشم نیومد
تا اینجای سال که به جز البوم جهانبخش و یراحی البوم خوبی نشنیدم البته اینا هم چندان عالی نبودند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

به نظرمن کسایی که از سبک رضاصادقی چیزی حالیشون نیست نباید دربارش نظربدن
به نظرمن غیر از دروغ گفت بقیه قطعات بی نظیره وآلبوم بسیار قدرتمندیه ومعلومه کارشده روش
درضمن درمورد تعداد تراک ها این روبگم که آلبوم های قبلی هم همین تعداد بودند واین به نظرم احترامیه که رضا صادقی واسه طرفدارای بیشمارش قائله
مهم طرفدارای رضا صادقی هستن که اونا ازش راضین نه کسایی که قصد تخریبشو دارن

به قول خود سلطان:

بعضی میگن که حرفه

بعضی میگن که وهمه

اونی که مبتلا نیست

نمی تونه بفهمه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

بابا به هرکی می پرستید این استایل یه خوانندست.سبک یه خوانندست.فضاهای البوم های رضا صادقی با هم زمین تا اسمون فرق داره.کسی به ... نمیاد بگه تو داری خودتو تکرار می کنی. به عنوان نمونه ملودی اهنگ خوب و بد یه کاره خیلی جدیده می شه بگید با کدوم یکی از کارای قبلیش تشابه داره؟ تیکه اول حرف های منتقد: "او ادبیات خودش را در موسیقی پاپ پیدا کرده و کارآکتر خودش را جاانداخته است. کاری که خیلی از بزرگان ما هنوز از پسش بر نیامده‌اند" کسایی که دم از اهنگ سازی میزنن به خدا اگه بدونن اهنگ سازی به چی بگن.خیلی ها هنوز فرق اهنگ ساز با تنظیم کننده رو نمیدونن اومدن اعلام وجود می کنن. رضا صادقی اگه بد بود دیشب سالن کنسرتش تو المان کیپ تا کیپ پر نمی شد.همه اونایی که رفتن میگفتن بهترین اجرای یه خواننده رو دیدیم. من اقای بهرنگ قدرتی رو نمیشناسم.خدارو شکر رضا صادقی مثل خیلی های دیگه اهل باج دادن نیست وگرنه الان این نقد....... اگه این البوم با این فضای زیبا و سنگین 3تا ترک خوب داشت پس بقیه البوم ها اصلا وجود خارجی ندارن. رضا صادقی موندنی نه خوندنی تا ابـــــــــــــــــــــــــــــد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلام....
اول تشکر از موسیقی ما برای این نقد.من از لحاظ فنی از موسیقی نمی دونم پس فقط باید تشکر کنم که حداقل برای طرفدارای رضا صادقی این ارزش رو قائل بودید و درباره آلبوم حرف زدید ممنون.ولی آقای قدرتی عزیز به نظر شما سخاوتمندانه باشهو کم رمق باشه خوبه یا سخاوتمندانه نباشه و ...
یقینا این آلبوم هم از لحاظ ترانه هم تنظیم هم نوع اجرا هم...دچار ضعفایی هست ولی شما همه آلبوم ها رو اینقد سخت نقد می کنید ؟امیدوارم اینطور باشه.اما ممنون.ممنون که مغرضانه حرف نزدید.از لحنتون معلوم بود.هر منتقدی یه ادبیاتی داره.درک می کنم اماکاش یه کم ساده تر هم توضیح می دادید تا کسانی که خیلی تخصص ندارند یه چیزایی بدونند.کاش یه کم درباره این آلبوم و مقایسه اش با البوم های قبل رضا صادقی حرف می زدید.کاش معنی تکراری شدن یه خواننده رو می گفتید یعنی چی.کاش می گفتید بابا کسی که طرفدار بابک جهانبخش و یا هر کسی دیگه نباید بیاد اینجا بگه آلبوم ال بود بل بود تا بگه خواننده خودش بهتر جلوه کنه!!...کاش یه کم درباره ترانه های ۀبوم صحبت می کردید.ولی ممنون.
دوست عزیزی که گفتی رضا صادقی هزارتا آهنگ خونده.اولا که نخونده.دوما تو همه هزار تا رو گوش دادی؟همین آلبوم رو چند بار گوش دادی تا گفتی تکراری!
بی خیال بابا
آقا رضا تو وجودت مهربونه....
سرباز مشکی:فقط مشکی
یا علی...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

درسته
من از صادقی خوشم نمیومد ولی البومش خریدم گفتم شاید البوم ضعیف قبلیشو جبران کنه ولی گوش کرددم دیدم همون البوم قبلیش بهتره اکثر کاراش شبیه به همه
البوم مازیار فلاحی عالی بود البوم محمد اصفهانی هم خوب بود
البوم علی اصحابی هم عالی هست مطمئننا

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آلبوم فوق العاده است
بهترین آلبوم قرن.......

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

نگاه ریز بینانه ای به تک تک قطعات داشتین و این جای تحسین داره ولی اصلا با نتیجه گیریتون موافق نیستم. درسته این کار ایراداتی داشت ولی اینکه از این آلبوم فقط 4 ترکش رو بخوایم بپذیریم واقعا بی انصافیه.با نظرتون در مورد ترک چراغارو خاموش کن موافقم . تو تایپیک قبلیم تو مصاحبه ای که با یاحا کاشانی داشتین هم گفتم . ولی شیر خسته از لحاظ ترانه هم ایراداتی داره که نمیزاره جای وایسا دنیا رو بگیره.

خیلی خلاصه در مورد ترکا نظرم رو خدمتتون عرض کنم.

ترک چراغارو خاموش کن به نظر من یکی از تنظیمای ساده کوشان بود که به نظر من زیاد روش کار نشد.سعی کرده اور تور رو به سبک همیشگیش در بیاره ولی اصلا نتونسته. کیک ها خیلی ضعیفن . فکر میکنم که برای رسیدن به حرف من ترکای 3 و 8 آلبوم حریص رو گوش بدبد کفایت میکنه. ولی تو مسترینگ جان دل و سرت سلامت انصافا ریزه کاریاش به گوش میرسه وجای تحسین داره.
اگه دلت هنوزم باهام یکم رفیقه یه خرده دیرتر برو فقطططط یه چند دقیقه... وای

ترک یادگاری یه عاشقانه تمام عیاره حتی اونایی که اصلا با چنین کارایی میونه ای ندارن با گوش کردنش لذت می برن. یکی از آهنگایی که به درد جاده شمال میخوره.یه حس مثبت شاعرانه و عارفانه خاصی داره. سوسوی شب لب دریا از تو مونده یادگاری...

ترک سرت سلامت که شخصا علاقه خاصی به ترانه پر مفهومش دارم شاید بهترین ترک کار باشه . یه ملودی آشنا با یه تنظیم ساده و دلنشین خیلی به دلم نشست . عالی بود. نباید صرفا به دید کنسرتی بهش نگاه کنیم.این شعر پر از درده. ولی با خنده بیان میشه. البته این شعر قبلا به سبک دیگه ای از رضا گفته شده بود.
سرت سلامت گل من گوشه ای از دل من... میخوامت رضا

ترک خرابم نکن واقعا برام عجیبه. تنها ترکی که خود رضا تنظیم کرده. بازم نشون داد که تو کارای احساسی بی همتاست. واقعا بهتر از این نمیشد کار کرد یکی از بهترین ترانه های سال . باید شعرشو درک کنید باید غم کسی رو که تو این شرایط هست رو بفهمید.کار واقعا زیبا بسته شده. هیچ حرفی برای گفتن نذاشته. آفرین رضا
چی شد خوب من اینقده.................. بد شدی... چی میشه گفت در مورد این یه تیکه کار؟

ترک دیگه مشکی نمیپوشم یه ترک بازاری بود. یه ترفند برای کنجکاو کردن شنونده. چون کار با عجله بسته شده نمیشه انتظار زیادی ازش داشت ولی امتیاز منفیی برای کار نداره. من فکر میکردم یه شوخی با مشکی باشه ولی مهر تاییدی بر تفکرات سلطان مشکی زد . شعرش رو اگر خود رضا میگفت فکر میکنم چیز بهتری از آب در میومد. من تا حالا ندیدم یه ترانه رو دو نفر بگن. اونم 2 تا خانوم ؟؟؟. 70 از 100 برای این ترک
به جون تو که بعد از تو برات مشکی نمیپوشم... دوست دارم رضا !!چقدر این ترک رو با احساس در اوردی.

ترک دلیل بودن یه 6و8 سنگین . با شعر زیبا. کلی بگم تک تک ترانه های کار خوب بودن و من که ازشون لذت بردم ولی اینجا بحث تنظیم میاد وسط ایرادی که همیشه به رضا گرفته میشه و من نمیدونم کی میخواد به راه راست هدایت بشه!!! خوب بود .
چشام درگیر چشماته چشات مارو نمیبینه... چی بگم از این مصراع توفانی!!!

ترک شیر خسته با شعری خسته. یه سوال ،شما وقتی شیر خسته رو میشنوید چه معنی اجتماعی تو ذهنتون میاد؟ ......درسته انسانی که بریده انسانی که از اصل افتاده. ولی اصلا به این قضیه تو کار پرداخته نمیشه.ترانه تصویر نداره بر عکس وایسا دنیا و در کل ترانه های دیگه رضا صادقی.من عاشق این ترانه ام ولی چون کارم اینه این ایراد کمی اذیتم میکنه ولی اصلا نظرم رو نسبت به این ترک زیبا عوض نمیکنه. همه چی خوبه. اکثر شنونده ها با این ترانه ارتباط برقرار میکنن. ولی شعر بلند این کار دست تنظیم کننده رو برای نو آوری کمی میبنده. ولی از دید من جزء 3 ترک برتر کار هستش.
قربونت برم خدایا تورو میخوان واسه حاجت ... آخه بشر تو به چی فکر میکنی؟؟؟

ترک دروغ گفت . مصداقی ازسبک خاص رضا صادقی. سبکی که تو ترانه یادگاری و خرابم نکن و ترکای قدیمی رضا هم تکرار میشه تکراری که بسیار زیباست. نمیخوام صحبت از ترجیع بند و کلمات تخصصی بزنم. بزارید بگم تایم طلایی کار . جای از آهنگ که تو تکرار نداره. اغلب شنونده ها هم به خاطر این لحظه کار رو گوش میدن. البته این ترانه ترانه ای داستانیه که رضا میدونه چه جوری جمعش کنه.
پارت سوم ترانه اوج بی نظیری که رضا می گیره فوق العاده است .اون تیکه شعر تکرار نداره . تیکه کلام دروغ گفت هم خیلی دلنشین و ویران کننده است رنگ آمیزی صداها زیباست فکر کنم الان با این توضیح مفهوم سبک رضا رو بهتر درک کنید.
میگفت طاقت نمیاره نباشم میگفت از فکرشم میمیره که فکر کنه از دنیاش جدا شم............. دروغ گفت دروغ گفت.... بدون شرح!

ترک جان دل تو دموی کار تا اون لحضه اور تور فکر میکردم تنظیم کار کوشان باشه. ولی کاملش رو که گوش کردم اون چیزی نبود که فکرشو مبکردم ولی بازم بهترین کار بندری رضا صادقی بود. به نظرم باید اور تور رو میداد کوشان بزنه. چون این کار تخصص کوشان هست. این بیشتر به کنسرت میخوره تا سرت سلامت.
چه افتخار بیشتر از این پوستم سیاه دلم سفید... چقدر حماسی.

ترک زبون آسمون. تصویر سازی فضا سازی حرف به همه چی کامل پرداخته شده. واقعا چه پرواز پر احساسی داشتی رضا. جزء اندک ترکایی که الکتریکش خوب ار آب در اومده. همیشه برام سوال بود چقدر رضا اصرار بر استفاده از این ساز داره. ولی اینجا خیلی عالی نشسته. بازم گلدن تایم کار آدم رو مجبور میکنه تا آخرین لحضه کارو گوش کنه و لذت ببره. ملودیش کاملا پروازیه. به اوج که میرسه احسا سی رو میریزه بیرون که همه منتظرشیم. عالی بود فقط همینو میشه گفت. بحث 121 بهونه کردنو یکی شدن از حکایت یه عشق با 2تا دل تو یک سفر استثنایه . چقدر خوب کشیدتش بیرون. عاشق تصویر سازیتم رضا. خیلی عالی
حس نزدیک شدن به دست بی رحم زمین باور آخر پرواز و نگاه آخرینننن.... یا علی(121)

ترک حق با توبود ترکی پر احساس و بی رحمانه. زیاد به دلم نشست ولی بازم ترانه فضایی که داره خیلی لذت بخشه. تصویر دلخراشی رو توی ذهنم ایجاد میکنه. نمیتونم زیاد بهش بپردازم دیگه تا آخرش رو برید!!!
تنظیم خیلی عادی مثل یکی بود و یکی نبود . فکر میکنم این ترک از آلبوم قبلی جا افتاده بود.
یکی بودو یکی نبود باشه برو بود و نبود ... قلبم شکست.

ترک دلم گفت. خیلی بهتر از این حرفا میشد تنظیمش کرد. با این تفسیر هم یکی از پر طرفدار ترین آهنگا شد. برام سواله که چرا سرسری به تنظیم نگاه میکنه. الان دیگه 10سال پیش نیست . مردم خیلی حساس شدن . دیگه تنظیم کننده ها براشون مهمن. چرا بیشتر از کوشان استفاه نکرد نمی دونم.
دلم گفت که نمی مونی... واقعا هم نموند.

ترک خوب و بد. آفرین . آفرین به این کار . تنظیم عالی . شعر پر از مفهوم بغض آلود. فرار ،درد امروز عشق . جدایی از دست عشق. بازی با عشق . بی رحمی عشق. همه اینها تو این ترانه پیدا میشه. سبک استثنایی رضا . یکی از بهترین آثار رضا صادقی. فکر نکنم از گوش کردنش خسه بشید.
این تیکه خندش هزار تا حرف بود یه دیوان شعر بود. نوآوری جدید. نمیدونم چرا انقدر نقدا نغز شده. بیاید با هم دوست باشیم.
باور کن سخت جون میدم باور کن اینو فهمیدم دیگه /ولی خسته شدم بسکه دلم رنجیدو خندیدم.
تو خوب و من بد عالم از این حس تو خوشحالم ... هه.

میرسیم دوباره به چراغارو خاموش کن. اصلا مناسب نبود این کار 2 بار تنظیم بشه. رضا رو ببینم بهش میگم اشتباه بدی کرد . اگر قرار بود 2 بار تنظیم بشه باید تنظیم دوم رمنس یا بهتر بگیم لایت بسه میشد. تنه مزیتی که به ترک یک داره اینه که وکالش کمی دلنشین تر اونم بخاطر آکوردایی که انوش خوب میدونه چه جور بزنه. ولی اصلا خوشم نیومد.
چراغارو خاموش کن هوا هوای درده دوست ندارم ببینی چشمی که گریه کرده...

حالا نتیجه گیری.
کاردرکل خوب بود لذت بخش بود ولی عالی نبود. اونم بخاطر اینکه تنظیما اونی که باید میبودند. نبودن.
تمام کار خوب بود هیچ کدوم از ترکارو نمیشه رد کرد. تمام سلیقه ها پوشش داده شدن. آلبوم حس عالییی ایجاد کرده. و جای سیروان خیلیییی خیلییی حس میشه. امیدوارم یه روزی دوباره با هم کار کنن.
به نظر من باید با احساس بیشتری به کارای رضا صادقی نگاه کرد. به جرأت میتونم بگم که اون با تمام خواننده های ایران فرق میکنه. کارش شخصیتش و هنری که ارائه میکنه و زحمتی که برای به اینجا رسیدن کشیده قابل تقدیره.

من اسم خودم رو منتقد یا کارشناس نمیزارم . صرفا به عنوان یه همکار یه شنونده و یه دوست نظرم رو گفتم . امیدوارم که رضا این نظرات رو ببینه و کمی بیشتر به بحث تنظیم اهمیت بده.

نقد تقریبا نیمه حرفه ای بود. گفتن این کلمات تخصصی برای اینکه بخوایم نقدمون رو حرفه ای جلوه بدیم کارجالبی نیست. کسایی که بیشتر به این سایت سر میزنن شنونده هستند نه موزیسین.

ارادتمند همگی دوستان HidDeN LoVeR

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

لااقل بذارید یه هفته از انتشار البوم بگذره بعد نقد کنید
اصلا چرا البومها را برای نقد کردن گوش میدید؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

البوم اولی ها امسال البومشون بهتر بود و خیلی بهتر از با سابقه ها مثه نیما مسیحا و رضا صادقی کار کردن
فقط خواستن یه البومی داده باشن
از متوسط هم پایین تر بود البوماشون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

البومش معمولی بود شایدم یکم پایین تر

از اینم بیشتر انتظار نمیره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

به نظر من همه ی اهنگها عالی بودند این ها نظر شخصی هستند پس اسمش رو نقدو بررسی نذارید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آلبوم یه کار فوق العاده بود.یه کار موندنی

ضمنا مردم باید راضی باشن که هستن

asa
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آلبوم فوق تصور فوق العاده است
به نظرم این نقد نبود بلکه فقط یه نظر شخصی بود که نویسنده خواسته اونا در قالب نقد ارایه کنه...
آلبوم سلطان عالی بود.کاش بازم نقد بشه.نقد منصفانه
استفاده از کلمه ی کم رمق جنایت بود بای این همه زیبایی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

وبلاگ موسیقایی .

پر حاشیه ترین وبلاگ موسیقی با پستی جدید به روز شد .

باز هم محــــــــــــــســـــــــــــــــــــــــــــن یگانــــــــــــــــــــــه ... !

نقد کامل آلبوم های حریص ، رگ خواب ، ژاکت و ....

آکورد و ملودی احساسی ترین ها و .....

همه در وبلاگ موسیقایی .

با تکیه بر مطالب پر مغز سایت موسیقی ما .

http://moosicema.Tk

_______________________________________________________

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

من اهنگ شیرخسته و یادگاری و چراغا رو خاموش کن(با تنظیم کوشان حداد) خوشم اومد فقط در کل معمولی بود نه خوب نه بد
به ورطه تکرار افتاده
اگه اینطوری بخواد ادامه بده دیگه ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

دیشب دوتا منتقد اومده بود تو برنامه 7.هر دوتاشون داشتن یه فیلم میدیدن ولی نظرشون با هم کاملا فرق داشت می خوام بگم این متن فقط نظر شخصی منتقد شما بود.
رضاااااااااااا صادقی به خدا اسمش میاد گریم میگیره.از همون اهنگ های 10 ساله پیش تا الان گوش می کنم باهمش خاطره دارم.
کلکسیون خاطرات من تو اهنگ هاش خلاصه شده.
شما فقط با کلمات بازی کردی.
به نظره من تک ترک خرابم نکن ارزشی معادل یه البوم داشت.انگار کارای فوق العاده واسه رضا عادی شده.فقط تصور کنید ترانه شیر خسته با ضعیف ترین تنظیم ممکن تو البوم یه خواننده دیگه قرار می گرفت.اونوقت می شد بهترین ترک البومش.
این البوم شاهکار بود بهترین البوم چند سال اخیر.
همین.

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

باتشکر از نقد
دقیقا دربعضی از مطالب ، شبیه نقد بنده بود
بازهم تشکر
MAS

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

فقط خواستم به همه اونایی که اسم خودشونومنتقد!!؟میذارن بگم کارای رضارو گوشی نمیتونه ودرک ولیاقتشونداره بشنوه کاراشوبایدبادل گوش دادواقعابه خاطرنقدبی انصافانه تان متاسفم رضاصادقی باهمه ی همه فرق میکنه اینوهم میدونید.سلطانم عاشقتم . یاعلی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آقای محمد جواد یک نگاه به فروش آلبوم حریص چاووشی بکن بد نظر بده بگو کوشان تنظیم بده . کوشان ، سیروان ، میلاد ترابی ، نیما وارسته بهترین تنظیم کنندگان ایرانند و هر کدوم سبک خاص خوشونو دارن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

واقعا بهترین آلبوم چند سال اخیر بودش

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آلبوم خوبی بود ولی میتونست بهتر باشه
راستی یه چیزی
لطف کنید کمتر از این اسمای خارجی استفاده کنید
ما که موزیسین نیستیم بخوایم بدونیم داری چی میگی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

بهترین قطعات به نظر من به ترتیب

خرابم نکن

خوب و بد

یادگاری

شیر خسته

.
.
.

انصافا آلبوم فوق العاده بود...

ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

این نقد نیست نظر شخصیه ایشون بوده و محترم...

یه نکته اونم اینکه هوادار واقعی رضای صادقی رو من خیلی راحت میفهمم کدومان چون یسری واقعا حرف دله آدمو میزنن انگار که خودم کامنت گذاشتم!!!!

یه خواهش اونم اینکه طرفدارای رضا آلبوم رو با آلبوم دیگه ای مقایسه نکنن صادقی خط خودشو داره و قابل مقایسه با کسی نیست
درباره آلبومم مثه دیگر کاراش که همیشه عالی بوده اینم یه اثر ماندگاره که هروقت بریم سراغش احساسمونو وجودمونو قلقلک میده.
پاینده باشید....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلام
آلبوم عالی بود مثل همیشه.
شیر خسته به نظر من کوچیکتر از سطح رضا ست .
تراک بندری با اینکه بعضی از کلماتشو نمی فهمم ( چون بندری نیستم ) خیلی به من انرژی میده . ایرانی بوودنمو زنده می کنه .
سلول های منو که همه از خاک ایران تشکیل شده قلقلک میده .

ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

دلیل بودن با کلارینت نواخته شده ، نه با ساکسفون.
به بابک عزیز هم بابت نوازندگی خوبش تبریک میگم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

من فکر میکنم ما باید یک مقدار ظرفیت نقدمون رو بالا ببریم.
منظورم به طرفدارای رضا صادقیه که خودم هم جزوشون هستم و اتفاقا از اون آتیشی هاش هم هستم!
نویسنده مطلب فوق، نقدهاش رو سختگیرانه نوشته ولی مغرضانه ننوشته و این قابل تقدیره. مشخصه ایراداتی که به آلبوم وارد کرده واقعا از نظر خودش وجود داشته اگر چه شاید از نظر من طرفدار رضا صادقی اون ایراد وارد نباشه..
در کل امکان نداره کسی آلبومی بده به بازار که بدون ایراد باشه...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلام رضا دمت گرم ... به این میگن جوا محکم و دندون شکن ... مرسی ... رضا عالی بود و هست ... کور بشه چشم حسود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

نقدی بود کاملا اگاهانه به دور از هر نوع تعصب.و در مورد قطعه شیر خسته کاملا درست فرمودید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

من‏ ‏نه‏ ‏موسیقی‏ ‏دان‏ ‏هستم‏ ‏نه‏ ‏هیچ‏ ‏چیز‏ ‏دیگه‏ ‏...‏ ‏همیشه‏ ‏موسیقی‏ ‏رو‏ ‏با‏ ‏دلم‏ ‏گوش‏ ‏کردم‏ ‏تا‏ ‏با‏ ‏مغزم‏ ‏
اما‏ ‏انچه‏ ‏که‏ ‏هست‏ ‏به‏ ‏انصافی‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏نقد‏ ‏است‏ ‏
وقتی‏ ‏سه‏ ‏ترک‏ ‏رو‏ ‏اون‏ ‏هم‏ ‏با‏ ‏اغماض‏ ‏خوب‏ ‏میودن‏ ‏این‏ ‏یه‏ ‏بی‏ ‏انصافی ‏بزرگ‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏البوم‏ ‏هست‏ ‏
همین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

به خدا بی انصافید.این آلبوم معرکه بود.از اون آلبوم هایی که هیچ وقت از شنیدنش خسته نمیشی و برات تکراری نمیشه.هر قطعه منحصر به فرد و در نوع خودش بی نظیر بود.این نقدم نه تنها از بزرگی و هنرمند بودن رضا جان چیزی کم نمی کنه که بر عکس نشون میده این آلبوم واقعاً مورد توجه است

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

رضا صادقی خواننده ای که احساس خوندنش محشره

ولی این آلبوم چند عیب کاملا مشخص داشت که عبارتند از:

1- تعداد زیاد قطعات که مخاطب رو سردرگم و خسته می کنه

2- ملودی های تکرای و بویژه این تکرار در ملودی های آرام بیشتر حس می شه و وجود داره

3- ترانه هایی با واژگان و تعابیر تکراری مانند: بود و موند....ممنونم اجازه دادی و غیره

4- ضعف مهم رضا صادقی اینه که 80 درصد به حس اهمیت می ده که این باعث شده از رقابت با سایر خوانندگان پاپ مانند:فرزین..یگانه..چاوشی و بهنام صفوی و غیرعه جا بمونه

----------------------------------------------------------------------
پیشنهاد من به عنوان یه برادر کوچیک به صادقی اینه که دایره ترانه سرایان خودش رو افزایش بده و مثلا 3 ترلانه از حسین صفا بخونه..3 ترانه از امیر ارجینی...2 ترانه از روزبه بمانی و 1 ترانه از خانم زهرا عاملی و غیره

در ملودی بهتره 4 تا 5 ملودی رو از شهاب اکبری بگیره

در تنظیم قطعات پرتحرک از کوشان و شهاب اکبری استفاده کنه

و مثلا دو تراک هاوس رو به کوشان بسپره که یکی با ساز زنده باشه و دیگری با سمپل و بدون ساز زنده

2 تنظیم ترنس یا هاوس با ساز زنده رو به شهاب اکبری بسپره

2 تنظیم اسلو یا پاپ رو هم به شهاب اکبری بسپره

1 تنظیم اسلو یا پاپ رو به انوشیروان تقوی بسپره

1 تنظیم اسلو رو به امیر سرگزی بده

تنظیم 1 قطعه هاوس دیگه رو به انوشیروان تقوی بده

و تنظیم 1 قطعه اسلو رو خودش انجام بده یا بهنام صفوی

باور کنید این صدای پروسعت و پر احساس قدری فن کم داره که ا

گه این موارد بالا داخل آلبوم بعدی رعایت بشه رضا صادقی عالی

می شه

راستی میکس و مسترینگ کار بعدی هم بهتره یا ایمان حجت

(استودیو راگا) انجام بده یا کوشان حداد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

رضا صادقی خواننده خوبیه ولی به نظرم ترانه هاش تکراری شده مثلا تو این آلبوم 5 بار از کلمه «عشق» استفاده کرده!
از بعضی کلمات مثل «از» و «به» و «با» و «باشه» و ...خیلی استفاده کرده! ترانه سراهای دیگه اصلا از این کلمه ها استفاده نمیکنن.
تعداد آهنگ هاش هم خیلی زیاده مثلا آلبومای دیگه 12 تا ترک دارن این 14 تا ترک داره، خوب 14 خیلی بیشتر از دوازدهه! تقریبا ده تا بیشتره!
ملودی هاش هم خیلی تکراریه توی همه آهنگ هاش صدای ساز میاد!!
من هم به نوبه خودم یه سری پیشنهاد برای رضا صادقی داشتم که مطرح میکنم:
اول اینکه در آلبوم بعدی با این ترانه سراها کار کنه
2 تا ترک از مریم اسدی
1 ترک از مونا برزویی (ترجیحاً عاشقانه)
1 ترک از علی بحرینی که در مورد ناپدید شدن عشق باشه
2 تا ترک از روزبه بمانی
1 ترک از مریم حیدر زاده
چند تا شد؟ 7 تا
خوب یه ترک هم از زهرا عاملی
2 تا ترک هم از حسین صفا بگیره که یکیش حتما موضوعش این باشه:
نقش اورانگوتان ها در سبد نفتی اوپک!
خوب 9 تا آهنگ بسه حالا بریم سر آهنگ ساز ها
2 تاشو خودش بسازه که یکیش رو ترانه مریم حیدرزاده باشه
2 تا ملودی هم بده شهاب اکبری بسازه
1 ملودی انوش تقوی
2 تا ملودی هم مهرداد نصرتی بسازه
1 ملودی هم علیرضا افکاری بسازه
یکیش هم بده حمید عسگری بسازه
تنظیم ها رو هم بین سیروان و کوشان تقسیم کنه خوب میشه
البته اجازه میدم که دو تا ترک رو هم خودش تنظیم کنه
برای ضبط هم بره به استودیوی راگا بعد میکس و مسترینگ رو هم بده الیاس شیرزاد
کاور جلد رو هم خودم یه گرافیست حرفه ای سراغ دارم میگم براش بزنه واسه تولیدش هم بچه ها هستن رایت میکنن دیگه
.........
...........
.............
دیگه کسی پیشنهادی نداره بده؟؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

موسیقی یعنی احساس.
رضا خدای احساسه. با تک تک آهنگاش خاطره دارم و خوتهم داشت. عاااااااشقشم.همین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

من عاشق نت به نت و ثانیه به ثانیه ی این آلبوم هستم .

مرسی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

موندم که چرا بعضی ها میگن 14 ترک زیاده!بعد از 2 سال زیاده!؟
با با رضا حداقل هر 2 سال داره آلبوم میده نه سالی یک بار!بعدم شما 14 تارو مجزا و جدا از هم باید گوش بدی نه بشینی در حالت بی حوصلگی تند تند گوش کنی رد کنی بعدم نقدکنی!
گفته اشکال رضاست که بیشتر به حس اهمیت میده تا فن.
به خداوندیه خدا رمز موندگاری و برگ برنده رضا صادقی قدرت ابراز احساسش که همرو درگیر می کنه!اگه یه خواننده فن موسیقی بلد باشه و حس نداشته باشه همونجور که خیلی ها هستند الان اینجور باور کن موندنی نیستند!
رضا صادقی موندنی شده نه خوندنی!
عاشقتممممممممممممم!
سرباز مشکی:فقط مشکی
یا علی...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

king of black

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

اقای کوشان سرورتههههه
اصلا اسم سیروان رو در کنار میلاد ترابی یا کوشان نگزارید لطفا
در ضمن من میلاد و کوشان رو دوست دارم
ولی کوشان فقط یک سبک بلده اونم الکتریک هست تازه اونم کامل بلد نیست و فقط با نت های از قبل آماده بازی میکنه
فقط یه نگاه کوچیک به آثار سیروان و تنوع سبکهاش بندازید بعد از کوشانتون دفاع کنید
من از صمیم قلب محسن چاوشی رو دوست دارم
ولی شما که کباده ی فهم محسن ... رو میکشید یه نگاهی به ترک های قبلیش بکن
ببین چی بود و الان چی شد!!!!!
کوشان کل فکرش تقلید از سیروان همین و بس
به عنوان مثال تو همین آلبوم از سازهای سنتی استفاده کرده که اولین بار سیروان از اونا تو الکتریک استفاده کرد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

ماسوله جان چندتا خواننده رو نام بردی گفتی رضا از رقابت با اینا جا بمونه خودت به گفتنت ایمان داری؟
اینا هر کدوم تو مصاحبه هاشون کلی از رضا تعریف کردن.هنوز هم جای کار دارن تا بخوان در سطح رضا صادقی باشن.رضا اهنگ هایی داره که تو کل دنیا انقدر معروف شده که به عنوان یه ضرب المثل دراومده.مثل مشکی زنگ عشقه که پیرزن 90 ساله هم میدونه جریانش چیه.
هیچ خواننده ای تو پاپ به تاثیرگذاری رضا صادقی نبوده و نیست.
هم کوشان هم امید حجت بخضی از میکس کارو انجام دادن.
من فکر کردم این موضوع تکراری فقط مختص به رضا صادقیه حالا رفتم بقیه صفحات خوانندهای مطرح دیگه رو هم دیدیم متوجه شدم واسه اونا هم بعضی ها این و نشوتن.
اگه قبول کنیم تو البوم یکی بو یکی نبود بعضی ملودی ها شبیه به هم بود تو این البوم تنوع اهنگ ها در تنظیم و ملودی به قدری زیاده که اجازه نمیده این حرف و بزنیم.
جناب قدرتی همین الانم رضا تنها چهره شناخته شده ای هست که تو کشورهای دیگه هم به خاطرش کلاه از سر برمیدارن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

به نظرم رضا صادقی با این البوم دیگر دست نیافتنی شد.
من زیاد با این بررسی شما موافق نیستم.با این تیتری هم که زدید میخواید چیزی رو به خواننده مطلب القا کنید.
این البوم پر از احساس چطور به خودتون اجازه میدید بگید "" سخاوتمندانه ولی کم رمق"""!!!!!!!!!
رمق رو تو چی میبینید شما؟؟؟؟؟؟؟!!!
مطلب بعد اینکه تو هیچ یک از بررسی ها کلام قوی و بی نظیر صادقی و البوم رو اصلا بررسی نکردید؟
شما که داری این البوم رو با وایسا دنیا مقایسه میکنی چرا متوجه (رشد فکری رضا صادقی ) از هر البوم به البوم بعد نمیشی؟
خیلی سخته که متوجه نشی که صادقی " اهل مطالعه است",اهل درده, اهل فهم ,....

این بررسی بدون شک ناقصه.
رضا صادقی موندنیه نه خوندنی.
این کارشناسم عزیز هم فقط نشسته گفته اینجا این کمه این زیاده.
من میگم اگر شما از این همه تنظیم کننده و... بیشتر میفمید نمیگم ی البوم , یک ترک مثل "یادگاری یا خوب بد " برای ما تنظیم کنید!!!!
و من خیلی خوشحالم که توقعات تا این اندازه از رضای صادقی اینقدر بالا رفته.بایدم بالا بره.
اما بین نقد نغز واقعا ی مرزی قایل بشیم.
...
...
...
...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سایت موسیقی ما باید تحریم بشه !
این چه نقدی که نوشته.اصلا این نغزه ,نقد نیست.
من نمیدونم این کارشناس کی بوده.
منظورش از البوم بی رمق چی بوده؟نکنه توقع داره ضادقی سوسن خانوم بخونه !!!!
بعد من نمیدونم این اقای به اصطلاح کارشناس وقتی(( فرق بین کلارینت و ساکسیفون رو نمیدونه)) , چه جور به خودش اجازه نقد و بررسی البوم کسی مثل صادقی میده!!!!
بررسی ترک (دلیل بودن ) که کلارینت بابک عزیز نواخته شده رو نوشته این قطعه ساکسیفون ....

اب که سر بالا بره همه نقاد میشنو
این سایت رو باید تحریم کرد.همین!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

محسن جان شما تحریم کن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

به عنوان یکی از دوستداران و طرفداران هنر و صدای رضا صادقی

برای خودمون متاسفم!...

آنچه که من از شخصیت رضا صادقی فهمیدم جز تواضع ، انسانیت

و مرام چیز دیگری نیست

اتفاقا به نظر من کامنتهای دوستان از روی تعصب محض و غرض ورزی نوشته شده و گرنه در همه جای دنیا رسم معمول منتقد اینگونه نوشتنه

با اینکه ایشان در کامنتشون توضیحات کافی رو داده و اصلا جای ناراحتی نمی مونه

حتی درک حسی آدمها از یک آهنگ یا ترانه می تونه متفاوت باشه تا چه برسه به نظر تخصصی و فنی یک آهنگساز منتقد از یک آلبوم

واقعا نوشتن جملاتی مثل :
این سایت باید تحریم بشه و این کارشناس کی بوده و این حرفها

از روی تندروی نیست؟

ما همون آدمهایی هستیم که ادعای آزادی خواهی و دموکراسیمون خیلی زیاده و همه رو هم به راحتی به نقد می کشیم ولی تحمل یک نقد آلبوم رو توی وبسایت موسیقی نداریم
...
!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

من 1000 بار دیگه هم میگم
من نقد کسی که فرق کلارینت و ساکسیفون رو نمیدونه مغرضانه میدونم! تفسیر قطعه دلدل بودن رو کامل بخونید متوجه منظور من میشید!
((قطعه با تک جملهٔ گیتار الکتریک کار خود را آغاز می‌کند. خیلی زود ملودی را ساکسیفون می‌نوازد. تمی ترکیه‌ای و تقریبا تکراری. خواننده می‌خواند: «دلیل بودنم اینه...» ریتم کماکان از حالت اولیه خود خارج نشده و همانطور می‌نوازد بطوریکه من در بار اول متوجه ترجیع بند نشدم! مجددا ملودی ساکسیفون ابتدایی را می‌شنویم و سپس خواننده می‌خواند: «می‌خوای باور کنی یا نه.....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

آقای محسن عزیز
در این پاراگرافی که اینجا آوردین از نقد من، اگر بجای کلمه ی ساکسیفون، کلارینت گذاشته بشه مشکل شما حل خواهد شد. ساکسیفون و کلارینت هر دو ساز بادی هستند. اگر من بجای کلارینت نوشته بودم گیتار، شما باید اینقدر عصبانی می شدین که سایت رو هم تحریم می کردین!
مثل اینه که من الان توی همین کامنت آخر شما بگم که چون شما دلیلِ بودن رو ( دلدل بودن ) نوشتین، پس شما سواد ندارین!!
لطفا به اصل موضوع دقت کنین، امیدوارم شما تفاوت کلارینت و ساکسیفون رو فقط از روی جلد سی دی متوجه نباشید!
وگرنه تم های ترکیه ای را معمولا اگر قرار باشد ساز بادی بنوازد حتما کلارینت خواهد نواخت. ساکسیفون بیشتر در قطعاتی که کلاسیک ترند و تم های غربی دارند نواخته می شود، مانند قطعه یادگاری.
در ضمن تنظیم قطعه "شیر خسته" توسط کوشان انجام شده و اشتباها رضا صادقی و معین راهبر نوشته شده که بدینوسیله اصلاح می شود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

من از آقا رضا تشکر میکنم واسه این آلبوم بسیار عالی

در حد آلبوم وایسا دنیا شایدم بیشتر از این آلبوم خوشم اومد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

این بنده خدا که بیشتر از خود رضا صادقی تعریف کرده!
فقط اون یه تیکه آخرش که گفته اون سه تا ترک (اونم با اغماض) از قطعات «خوب» آلبوم هستش، یکم بی انصافیه! نیست؟!
تا خوب و توی این سبک چجوری معنی کنیم؟
فکر کنم بشه این کلمه ی «خوب» و برای یه چندتا دیگه از آهنگ هاش هم به کار برد.
بعدشم اینکه بیان بگن این آهنگ مخصوص کنسرت ساخته و پرداخته شده و... اینارو... من یکی که قبول ندارم.
حالا مثلا ما توی کنسرت ها چه حرکتی می تونیم بکنیم که دوتا آهنگ بندری و شیش و هشت فقط واس کنسرت ساخته بشه؟! الان یعنی فاز این مدل آهنگ ها بیشتر از باقیه؟!
دستمونو می بریم بالا چپ چپ نگاهمون می کنن. باید مثل میخ بشینیم سر جامون.
شاید اولش ملت یکم دست بزنن و جیغ بکشن. اما آهنگ های احساسی و بیشتر دوست دارن. با اینا بیشتر همخوانی می کنن.
یه آهنگ هایی مثل وایسا دنیا، به تو مدیونم، بی خداحافظی، چقدر سخته و منو تو آغوشت بگیر خدا و نرو ...
امثال اینارو دوست دارن. به خاطر همه چیش. هم شعر قشنگش، هم تنظیم، هم آهنگ...
نمی گم همه! اما اونجوری که من توی کنسرت ها دیدم درصد زیادی یه همچین چیزایی می پسندن.
حالا همین آهنگ شیر خسته رو بخونه، آدم نمی تونه جلوی خودش و بگیره که با خواننده نخونه. آخه این شعر و امثال این شعرها که رضا صادقی زیاد داره، حرف دل خیلی هارو می زنه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

انصافا آلبومی بود که به آدم یه حس خوبی میداد.واقعا فوق العاده است و اصلا نیازی نیست ازش بد یا خوب بگن.مردم خودشون و تو دلشون میفهمن که چه چیزی خوبه یا بد.این آلبوم هم تو دل مردم به نظرم خیلی خوبه و خواهد بود.

تبریک به رضا صادقی عزیز و طرفداران بیشمارش

ASA
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

سلطان واسه ما تو آخرشی
هرکی هرجی میخواد بگه

m.g
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

خلاصه بگم این البوم یکمی بالای متوسط بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

کسی که موسیقیو نمیفهمه راجعبه صادقی نظر نده چون خودشو ضایع کرده

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سخاوتمندانه ولی کم‌رمق | موسیقی ما