برنامه یاد بعضی نفرات
 
با انتشار آثار جدید و ازسرگیری برگزاری کنسرت‌ها
پیکر نحیف موسیقی بار دیگر جان می‌گیرد؟
موسیقی ما - پس از مدت‌ها تعطیلی و بعد از برگزاری دو کنسرت در نیمه‌ی اول بهمن‌ماه،  به‌نظر می‌رسد از هفته آخر ماه جاری بازار اجراهای موسیقی پاپ بار دیگر رونق می‌گیرد.

هر سال هم‌زمان با ماه‌های محرم و صفر، برگزاری کنسرت‌ها به احترام ایام سوگواری شیعیان تعطیل می‌شود. امسال اما در آخرین روزهای این تعطیلات دوماهه، وقوع اعتراضات و شرایط اجتماعی به‌وجود آمده در پی آن، باعث شد تعطیلی کنسرت‌ها به شکل غیررسمی و برای مدتی نامشخص تمدید شود. ابتدا کنسرت‌های «مسیح و آرش» و «ناصر زینلی» که قرار بود در تاریخ ۶ و ۷ مهر برگزار شود، با وجود آن‌که فروش بلیت‌هایشان نیز آغاز شده بود، لغو شد. کنسرت علیرضا طلیسچی نیز که قرار بود هفتم مهرماه همزمان با انتشار آلبوم جدید این خواننده برگزار شود، به همین سرنوشت دچار شد.

بعدها ملتهب‌تر شدن فضای عمومی باعث شد گروه‌های موسیقی تمایلی نسبت به برگزاری کنسرت و انتشار اثر نشان ندهند؛ تا جایی که وزیر فرهنگ از اهالی موسیقی خواهش کرد فعالیت‌هایشان را از سر بگیرند.

در نهایت طلسم برگزاری کنسرت‌ها، با اجرای ۶ بهمن زانکو در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی شکست. مهدی مدرس هم ۱۳ بهمن در سالن فرهنگسرای بهمن کنسرتی برگزار کرد.

حالا با فاصله‌ای ده روزه، ۲۳ بهمن‌ماه سیروان خسروی با حضور افتخاری برادرش زانیار خسروی، در مرکز همایش‌های برج میلاد کنسرت برگزار خواهد کرد. جالب آن‌که این کنسرت فقط یک سانس خواهد بود.

در همین شب (۲۳ بهمن)، گروه ماکان دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه خواهد رفت. امیر مقاره و رهام هادیان از اجرایی «متفاوت، با آبرو و شرافتمندانه» خبر داده‌اند.

رضا صادقی هم که پیش‌تر از برگزاری کنسرت به نفع زلزله‌زدگان خوی خبر داده بود، ۲۵ بهمن در سالن میلاد نمایشگاه این کنسرت را برگزار می‌کند.

در دو هفته‌ی اخیر بیش‌تر چهره‌های شاخص موسیقی پاپ، آثار جدیدشان را منتشر کرده‌اند که این آثار در بخش «تماشاخانه موسیقی ما» قابل شنیدن هستند.

جشنواره موسیقی فجر نیز از ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند برگزار می‌شود و بر اساس شنیده‌ها، لیست خوانندگانی که در بخش جنبی آن روی صحنه خواهند رفت، بیش‌تر از همیشه متنوع است و احتمالاً اکثر خوانندگان تراز اول پاپ، هر کدام یک سانس اجرا در این جشنواره خواهند داشت.

از اوایل اسفند ۱۳۹۸ که همه‌گیری کرونا بر کشور سایه افکند تا امروز که نزدیک به سه سال از آن می‌گذرد، موسیقی ایران ماه‌های بحرانی‌ای را سپری کرده است؛ دو سال تعطیلات کرونایی، حدود سه ماه تعطیلی به‌دلیل ماه‌های رمضان، محرم و صفر و چهار ماه تعطیلی به دلیل اعتراضات، باعث محدودیت در برگزاری کنسرت‌ها شده و با توجه به این‌که اقتصاد موسیقی در ایران وابستگی زیادی به کنسرت دارد، این تعطیلی‌های پیاپی یعنی مرگ تدریجی این هنر-صنعت.

این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از اهالی موسیقی از خدمات اجتماعی نظیر بیمه بیکاری و بیمه درمانی بی‌نصیب هستند. در ماه‌های اخیر چند آگهی فروش ساز یا تجهیزات موسیقی هنرمندان در فضای مجازی جلب توجه کرد. همچنین گفته می‌شود برخی نوازندگان و دست‌اندکاران موسیقی برای امرار معاش ناچار به دست‌فروشی و مسافرکشی شده‌اند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1401 - 23:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیکر نحیف موسیقی بار دیگر جان می‌گیرد؟ | موسیقی ما