برنامه یاد بعضی نفرات
 
عاشقانه مي‌خوانم
گفت‌و‌گو با علي لهراسبي، خواننده تيتراژ سريال «فاصله‌ها»
عاشقانه مي‌خوانم
موسيقي ما – راضيه غنجي: علي لهراسبي را از «دريايي‌ها» بيشتر شناختيم و با «حس غريب»‌اش جان گرفتيم. او با «پيله‌هاي پرواز» به ما باوراند که خواننده‌اي موفق خواهد شد و با «دلنوازان» سهيلي‌زاده اوج گرفت و تا «فاصله ها» صبر کرد تا يک اتفاق را در تيتراژ سريال‌هاي تلويزيوني ايجاد کند و «فاصله ها» نيز فاصله او تا مخاطبانش صدايش را نزديک و نزديک‌تر کرد. با علي لهراسبي گفت‌و‌گويي در خصوص تيتراژ تلويزيوني داشتيم که ماحصل آن را مي‌خوانيد:

آقاي لهراسبي از همكاري مجددتان با حسين سهيلي‌زاده بگوييد.
همكاري من با حسين سهيلي‌زاده از سال 84 با سريال پيله‌هاي پرواز آغاز شد كه ترانه «بيراهه‌ها» با مطلع «اوني كه مدعي بود عاشقته» را براي تيترا‍ژ اين سريال خواندم و بسيار مورد استقبال قرار گرفت. هنوز هم خيلي‌ها اين آهنگ را زمزمه مي‌كنند.بايد اين نكته را بگويم كه حسين سهيلي‌زاده انسان شريفي و وارسته است و همه كساني كه با او همكاري مي‌كنند شيفته‌اش مي‌شوند. او مسلط به كارش است. زماني که براي «پيله‌هاي پرواز» به دفتر سهيلي‌زاده رفتم يك خواننده تازه كار بودم كه تمايل بسياري به خواندن تيتراژ داشتم. او آن روز علي لهراسبي را همانقدر مورد لطف خود قرار داد كه وقتي براي «دلنوازان» به دفترش رفتم، در صورتي كه مذاکره براي تيتراژ «دلنوازان» مقطعي بود كه من به مردم معرفي شده‌ بودم. انرژي كه حسين سهيلي‌زاده سركار «پيله‌هاي پرواز» به من داد را هيچوقت فراموش نمي‌كنم. او من را برآن داشت از جان و دل برايش كار كنم. «پيله‌هاي پرواز» براي من يك تجربه موفق بود و در فاصله ميان آن سريال تا «دلنوازان» سفارش‌هاي متعددي به من شد اما نپذيرفتم كه عدم پذيرش هم دلايل مختلفي داشت؛ يكي اين‌كه خواندن تيتراژ را زماني مي‌پذيرم كه مديريت آن نيز به من محول شده باشد؛ عموماً تيتراژ‌ها اينطور ساخته مي‌شوند كه ملودي و ترانه‌اي که بر اساس آن ملودي ساخته شده در اختيار خواننده قرار مي‌گيرد، او هم اجرا مي‌کند. من هرگز با اين روند تيتراژ نمي‌خوانم،حسين سهيلي‌زاده هم اين توافق را پذيرفت و به من اطمينان كرد. بعد از «دلنوازان» به سهيلي‌زاده قول دادم كه كارديگري کار نكنم تا «فاصله‌ها».

تيتراژ فاصله‌ها چطور شكل گرفت؟
ببينيد تيتراژ «پيله‌هاي پرواز» و «دلنوازان» موفق شدند. من بايد براي «فاصله‌ها» كاري مي‌كردم كه موفق‌تر از دو كار قبلي باشد و مورد پسند مردم قرار گيرد چراكه معتقدم ميزان ارزيابي هر هنرمند، اثر قبلي اوست، حتي اگر در يك بازه زماني آثار موفقي خلق كرده باشد اما همه او را با اثر قبلي‌اش مقايسه مي‌كنند و ميزان موفقيتش را بر اساس آن مي‌سنجند.همين طور به اين مسئله اعتقاد دارم كه انسان موفق كسي است كه اگر اتفاقي خلق مي‌كند سعي كند اين اتفاق‌ها را تكرار كند اگر توانست، او در آن زمينه متخصص شده است و تا زماني که احساس کنم نمي‌توانم اتفاقي را ايجاد کنم کار نمي‌کنم.براي «فاصله‌ها» حساسيت بسيار بالايي به خرج دادم از 4 فروردين امسال كه سفارش به من داده شد، فيلمنامه را خواندم، از آنجايي كه همواره بر آنم اثري عاشقانه خلق كنم و اگر حس غريب را براي امام زمان(عج) خواندم عاشقانه بود، براي جنگ خواندم، «ليلا» عاشقانه است، من براي يك اثر اجتماعي هم عاشقانه مي‌خوانم چراكه معتقدم نبايد كاري كنيم كه تاريخ مصرف داشته باشد، بلكه ماندگاري بسيار مهم است و عشق تاريخ مصرف ندارد. براي «فاصله ها» نيز بر اساس فيلمنامه عشق‌هاي متعددي وجود داشت عشق سعيد به بيتا كه عشق درستي نبود،عشق پدر به پسر و عشق پدر به عشق قديمي و... كه ما عشق پدر به پسر را انتخاب كرديم،البته اگر تيتراژ را از سريال جدا ببينيم مي‌تواند مخاطبان گوناگوني داشته باشد، جالب است بدانيد چهار آهنگساز مطرح براي تيتراژ اين سريال ملودي ساختند و سه ترانه سرا ترانه نوشتند و ماه‌ها براي اين تيتراژ كار كرديم، در نهايت خودم تصميم گرفتم كه اين ترانه و اين ملودي انتخاب شود كه البته اين انتخاب هم به سادگي نبود، چرا كه چندين تنظيم روي همين آهنگ لحاظ شد و ترانه توسط خانم حديث دهقان چندين بار ويرايش شد و در نهايت آن چيزي شد كه شنيديد.

نام‌هاي تازه‌اي در اين تيتراژ ديده مي‌شد فؤاد غفاري و حديث دهقان، كه به عقيده من انحصار ترانه سرايي تيتراژ كه همواره چندين اسم تكرار مي‌شدند شكست و اين يك اتفاق مهم در اين تيتراژ بود. از همكاري با فؤاد غفاري و حديث دهقان بگوييد؟
بله نام‌ها بخصوص خانم دهقان براي خيلي‌ها تازگي داشت، من همواره دوست دارم چهره‌ها و استعداد‌هاي جديد معرفي شوند. فؤاد غفاري يك آهنگساز جوان و بسيار مستعد است كه همكاري من با او بعد از قطعه «خدايا» كه در متن سريال دلنوازان پخش شد آغاز گرديد و بعد «كاكا» كه در وصف حضرت عباس(ع) براساس شعري از حامد عسگري بود را كار كرديم. من تجربه‌هاي موفقي با او داشتم. غفاري آهنگساز خوش حسي است كه بزودي شاهد حضور پررنگ و چشمگيرش در عرصه موسيقي خواهيم بود. حديث دهقان ترانه سراي فاصله‌ها نيز از سوي فؤاد غفاري به من معرفي شد، خانم دهقان نيز گرگان زندگي مي‌كند و من همه هماهنگي‌ها را تلفني انجام مي‌دادم، از همکاري و همراهي هميشگي شهاب اکبري هم ممنونم که براي فاصله‌ها هم زحمات بسياري کشيد.

در اين تيتراژ شما با گام بلند خوانديد، در بخش‌هايي نيز فرياد زديد. همه اينها عمدي صورت گرفت؟
بله. اتفاقاً خيلي از موزيسين‌ها اين ايراد را بر من گرفتند كه اين همه در گام بالا خواندن درست نيست اما ما مي‌خواستيم اعتراض را نشان دهيم در گام پائين هم خواندم اما جواب نمي‌داد.

آقاي لهراسبي چرا برخي از تيتراژ‌ها ماندگار مي‌شوند؟ مثلاً ممكن است خود سريال يا فيلم فراموش شود اما تيتراژش مي‌ماند؟
در 10 سال گذشته چه تعداد تيتراژ از تلويزيون پخش شد و چه تعداد ماندگار شدند و چقدر سريال از تلويزيون پخش شد كه مردم ميخكوب آن مي‌شدند اما خيلي‌ها نمي‌دانند چه تيتراژي داشت. زماني كه تيتراژي با مقبوليت لازم اجرا شود سال‌ها در ذهن مردم مي‌ماند اين تنها به اين بستگي دارد كه كار درست و تخصصي انجام شود.

درست انجام شدن يعني چه؟
يعني روند ساخت تيتراژ تخصصي صورت گيرد.

پس شما به عنوان خواننده، خواندن براي تيتراژ را يك كار تخصصي مي‌دانيد؟
بله دقيقاً همين طور است. ممكن است خواننده مطرحي براي يك سريال بخواند اما آن تيتراژ اتفاقي را ايجاد نكند خواننده بايد به روند ساخت تيتراژ آشنا باشد و خط قرمزهاي رسانه را به خوبي بشناسد و بداند مردم چه مي‌خواهند.

فاصله‌ها را مي‌ديديد؟
تقريباً 60 درصد سريال را ديدم فاصله‌ها قصه نبود،يك معضل اجتماعي بود كه مردم با آن ارتباط برقرار مي‌كردند؛ فـاصله‌ها قصه تكراري نداشت.بازي بازيگران اين سريال را خيلي دوست داشتم و احساس مي‌كنم اكثر بازيگران متفاوت ظاهر شدند.

باز هم با سهيلي‌زاده همكاري مي‌كنيد يا اگر پيشنهاد ديگري از سوي كارگرداني مطرح شود مي‌پذيريد؟
به احتمال زياد، اما فعلاً تصميم گرفته‌ام تيتراژي كارنكنم و تمام تمرکزم را روي آلبومم گذاشته‌ام. اگر پيشنهادي مطرح شود حتماً بررسي مي‌کنم و اگر كار خوبي باشد مي‌پذيرم.

تعريف شما از كار خوب چيست؟
كاري كه فيلمنامه، كارگردان و بازيگران خوبي داشته باشد، مورد استقبال مردم واقع شود و به اصطلاح بگيرد.

چطور تشخيص مي‌دهيد چه سريالي مي‌گيرد و مورد اقبال عمومي قرار مي‌گيرد؟
خب فيلمنامه را مي‌خوانم، مونتاژها را مي‌بينم و در نهايت تصميم مي‌گيرم پيشنهاد را بپذيرم يا خير.

براي پذيرش كار نگران نيستيد؟
چرا بشدت از همين الآن نگرانم كه چه تيتراژي را قرار است بخوانم و به همان دليل كه گفتم يك اثر معيار براي هنرمند مي‌شود. براي همين هميشه اين نگراني برايم وجود دارد كه كار بعدي‌ام بهتر و درست‌تر از قبلي صورت گيرد.

با خواندن تيتراژ يك سريال چقدر خودتان را وابسته به آن سريال مي‌دانيد؟
به هيچ وجه، به نظر من تيتراژ گرچه براي سريال و فيلم ساخته مي‌شود اما خود هويت مستقلي دارد و بايد به حدي تأثير‌گذار باشد كه در ميان مردم ماندگار شود.

علي لهراسبي به تلويزيون نياز دارد؟
شما چه فكري مي‌كنيد؟ ببينيد من جزو معدود خواننده‌هايي بودم كه با تلويزيون شروع كردم و ماندم. خيلي از خواننده‌ها با خواندن يك اثر به صورت غير‌مجاز مخاطبان خود را پيدا مي‌كنند، بعد مجاز مي‌شود. با اين روند در مسير کوتاهي خواننده به شهرت مي‌رسد. اما من با تلويزيون شروع كردم و در همه اين سال‌ها تلاش كردم در مسير قانوني حركت كنم تا جايي كه مي‌توانستم با يك اثر غير مجاز به موقعيتي كه بعد از پنج سال رسيدم همان موقع مي‌رسيدم، اما وظيفه خودم مي‌دانستم قانونمدار باشم.

چند وقت پيش ترانه «يك افق يك پنجره» را به سفارش مؤسسه پيام آزادگان و براي همزمان با بيستمين سالگرد ورود آزادگان خوانديد، ما از شما آثار بسياري را شنيده ايم دليل خاصي براي پذيرش اين آثار داريد؟
من بر اساس حس مسئوليت و ايدئولوژي خودم اين آثار را اجرا مي‌کنم چرا كه معتقدم ما به آنها مديونيم، به كساني كه از زندگي و راحتي خودشان گذشتند كه حالا ما در آسايش و امنيت زندگي كنيم. علي لهراسبي به هرچه مي‌خواند اعتقاد دارد.

براي اجراي كنسرت برنامه‌اي داريد؟
بله، 7 و 8 مهرماه در برج ميلاد كنسرت خواهم داشت.

از آلبوم تان چه خبر؟ خيلي‌ها شما را به اين متهم مي‌كنند كه تيتراژي را مي‌خوانيد بعد آلبوتان را منتشر مي‌كنيد، اتفاقاً آلبوم تان پرفروش‌ترين آلبوم موسيقي پاپ در سال مي‌شود مثل آلبوم 14 كه بعد از دلنوازان منتشر شد.
اين روزها بشدت مشغول ساخت آلبوم تازه‌ام هستم كه تاكنون حضور حديث دهقان،سارابرزويي و بهزاد بماني به عنوان ترانه سرا و فؤاد غفاري، بابك مافي،مهدي يراحي و شهاب اكبري قطعي شده است و فكرمي‌كنم اتفاقات تازه‌اي در اين اثر مي‌افتد. در پاسخ به بخش دوم پرسش تان نيز بايد بگويم آلبومم اواخر سال منتشر مي‌شود كه آن زمان حدود هشت ماه از فاصله‌ها گذشته، پس اين اتهام بر من وارد نيست.در خصوص آلبوم 14 هم بايد بگويم تيتراژ«دلنوازان» كمك كرد كه ترانه‌هاي اين آلبوم ديده شود، فقط همين.
منبع: 
روزنامه ايران
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

پس مساحبه با محسن یگانه ی عزیزم چی شد؟تورو خدا نگین سرکاری بود!زودتر بذارین رو سایت،اگه میشه صوتیشم بذارین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

قانون مدار هستید در تلویزیون؟؟؟؟؟ شما خودتونو نباید جزو خواننده های پاپ بدونید هستند کسانی بهتر از شما اما تلویزیونی که موسیقی پاپ را تحریم میکنه اون خواننده ها هم تحریم کردند نه شما خواننده نیستی کارمند صدا و سیما هستی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

just hamid askari

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

خیلی گفتگوی خوبی بود . من واقعا لهراسبی رو دوست دارم از خوندن گفتگو خیلی لذت بردم
مهمترین موفقیت لهراسبی اینه که همه جور قشر دوستش دارن جوون . پیر.. فوق العاده است

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

جدیدن پاچه خواری و پولای بیت المال و میلیونی واسه یه سریال زاغارت بجیب زدن شده قـــــــــــــــــــــــا نون مداری!!!
بیچاره تو که همش داری ناله میکنی؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

بعضی ها به خاطر رانت صدا و سیما معروف میشن و قابلیت های اونا در حدی نیست که بدون استفاده از این رانت ها بتونن موفقیتی رو به دست بیارن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

معلوم نیست به چند نفر تو صدا و سیما رشوه میده تا بتونه یک تیتراژ بخونه. مگه تیتراژ خوندن تو صدا و سیمای جمهوری اسلامی به همین راحتی هاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای لهراسبی این رو بدون اگه تیتراژهای تلویزیونی نبود هیچی نبودی.....
الانم هیچی نیستی و نخواهی شد..........................................

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

لهراسبی خواننده ی خیلی خوبیه
و اینم که برای سریالامون می خونه کلی ارزش داره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

پس سوال و جوابهای محسن یگانه چی شد ؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

اگه تلویزیون نبود کسی نمیفهمید همچین خواننده ای هم وجود داره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

لهراسبی بهترینه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

پس مصاحبه با محسن یگانه چی شد؟؟؟؟
سر کاری بود؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

از اینکه گفت تو گام بالا خوندم راستش خندم گرفت.. چون همرو فالش خوند و این خوندن نبود، داد زدن بود.. من علی لهراسبی رو فقط به خاطر عاشقانه هاش دوست دارم نه اینکه خواننده ی خوبی هستش..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

تیتراژ فاصله ها مزخرف بود فقط من نگران ایشون بودم بعد از خوندن کار از بس به خودشون فشار آوردن!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

به نظر من علی لهراسبی خوننده ی خوبیه، مخصوصا تیتراژ فیلما رو خیلی قشنگ میخونه :D

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

خودت از خودت تعریف نکنی کی ازت تعریف کنه ؟!!!!!!!!!!

دقیقا با نظر کسری موافقم!!!!!!!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

در جواب علیرضا: میدونی مشکل شما چیه؟ اینه که فرق احساسات و فشار آوردنو نمی فهمی.البته دست خودتم نیستا
خوب خیلی ها نفهمن دیگه تو هم یکیش

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

پس چی شد جوابای محسن یگانه این مسخره بازیا چی درمیارید؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

وااااااااااااااااای چقدر حسود آقا چشم ندارید ببینید یکی خوشگل و خوش تیپ و خوش صداست و تلویزیونم قبولش داره
به جان خودم همه اینایی که تند نوشتند خودشون فاصله ها رو نمی دیدن اما تیتراژ و حتما گوش می دادن اصلا بیدار می موندن که تیتراژ فاصله ها رو گوش کنن....
من که یه پسرم و از جنس خودش انقدر حسادت نمی کنم
بابا باید پذیرفت یه عهده جذابند و سازمان صدا و سیما هم قبولشون داره آدم های مذهبی ام صداشو گوش می دن یه عالمه جونم با صداش حال می کنن ...
از موسیقی ما به خاطر این گفتگوی کامل و جذاب سپاسگزاریم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

تیتراژ فاصله ها یه تیتراژ بی نظیر بود و نهایت احساس رو میشد توش حس کرد مثل دلنوازان مثل پیله های پرواز
بچه هایی که انتقاد میکنن باید بدونن این تیتراژ ها تو هر سال شماره 1 موسیقی میشه و تو اون سال به عنوان بهترین شناخته میشه.
اینکه نقد میکنین از بابت حسادته که چرا خواننده ای که شما دوست داری تیتراژ نمیخونه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:42

سلام
من از موسیقی ما به خاطره این مصاحبه ی فوق العاده خیلی ممنونم
واقعا که تیتراژ فاصله ها و همه ی آهنگ هایی که آقای لهراسبی خوندن عالی بوده و به اوناییم که همش انتقاد میکنن میخوام بگم کمتر حسودی کنید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عاشقانه مي‌خوانم | موسیقی ما